Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

V EU zákaz tabákové reklamy

Redakce MAM27. 7. 2005

V celé Evropské unii má od neděle platit zákaz tabákové reklamy v tisku, rozhlase a na internetu, jakož i zákaz sponzorování mezinárodních kulturních a sportovních akcí tabákovými společnostmi. Upozornila na to Evropská komise s tím, že 31. července vstupuje v účinnost příslušná směrnice. Česká republika i Slovensko dosud chybějí mezi 12 státy, které EK oznámily, že směrnici z roku 2003 převedly do svého práva.
Zpozdilcům dá komise podle mluvčího Philipa Toda ještě několik měsíců času, než spustí kárnou proceduru. Ta začíná rozesláním dopisů s upozorněním na prohřešek, ale může končit až u Evropského soudního dvora, popřípadě finančními sankcemi.
Tabáková reklama v televizi je v EU zakázána již od počátku 90. let. Nynější směrnice se vztahuje pouze na reklamu a sponzorování v mezinárodním měřítku, tedy netýká se reklam v kinech, na billboardech, na popelnících apod., ani sponzorování místních akcí, jejichž účastníci pocházejí pouze z jednoho členského státu. V případě závodů Formule 1 se vztahuje pouze na Velké ceny pořádané v Evropě.
“Zákaz tabákové reklamy je jedním z nejúčinnějších způsobů, jak omezit kouření. Směrnice zachrání lidské životy a také sníží počet Evropanů trpících nemocemi způsobenými kouřením,” zdůraznil komisař pro zdraví a ochranu spotřebitelů Markos Kyprianu.
Podle komise na následky kouření v Evropě ročně umírá okolo 650.000 lidí. Zákaz reklamy přitom podle studie Světové banky dokáže snížit počet kuřáků o sedm procent.
EU se v roce 1998 pokusila prosadit zákaz všech druhů tabákové reklamy a sponzorování tabákovými společnostmi. Směrnici ale v roce 2001 zrušil Evropský soudní dvůr, který rozhodl, že úplný zákaz přesahuje pravomoci EU. V roce 2003 byla přijata nová direktiva, respektující soudní verdikt. EK proto nepředpokládá, že by u soudů uspěly stížnosti z Německa na novou direktivu.
V České republice nemohou tabákové společnosti již delší dobu inzerovat v televizi či v rozhlase, od loňska se zákaz rozšířil například i na billboardy. Tabákovým firmám nezbylo, než svou propagaci zaměřit hlavně na místa prodeje svých výrobků. Stát bojuje proti tabáku také omezováním kouření. Sněmovna nedávno přijala zákon, který zakazuje kouření například ve školách, v kinech a divadlech a na dalších veřejně přístupných místech. Poslanci se návrhem sporného zákona zabývali více než dva roky a nakonec schválili znění, které podle kritiků dnešní stav dokonce zmírňuje. Senátoři zákon zřejmě zamítnou.
Irsko, Itálie a Malta již také zavedly zákaz kouření na veřejných místech, ale podle komisaře Kypriana věc spadá do kompetence členských zemí, jakkoli je vybízí k následování tohoto příkladu. Na podzim míní komise zahájit s členskými státy konzultace, jak účinněji prosazovat pravidla o poskytování informací o obsahu látek v tabákových výrobcích.
EU vynakládá řádově desítky milionů eur na kampaně proti kouření, ale současně ze společné pokladny poskytuje pěstitelům tabáku přibližně jednu miliardu eur ročně na dotacích. Podle mluvčího komisařky pro zemědělství Michaela Manna mají v rámci zemědělské reformy tyto dotace od roku 2006 postupně klesat. Od roku 2010 EU přestane udělovat zvláštní dotace na pěstování tabáku; místo toho zemědělci dostanou přímé platby podle rozlohy půdy bez ohledu na to, co pěstují.

×

Hospodářské noviny do konce roku změní šéfredaktora

Starší článek

Češi začali kupovat školní potřeby s předstihem

Novější článek

Podobné zprávy

Média

Budějovický Budvar si na média vybral Publicis Groupe

Pivovar Budějovický Budvar si v tendru na mediální agenturu vybral Publicis Groupe. Komunikační skupina pro jihočeský pivovar nově zajišťuje nákup a…
14. 4. 202114. 4. 2021
Marketing

Dvacet reklam, které zaručeně fungují

Nová studie Kantaru odhaluje důvody úspěchu nejlepších reklam roku. Vede Heineken, do top dvacítky se probojoval i slovenský Kozel.
14. 4. 202114. 4. 2021
Marketing

DATA: Letáky jsou zpět. A nabobtnaly

Letákový průmysl zažívá, po útlumu v loňském roce, opět rozmach. V mnoha ukazatelích se podle statistik, o které se s MAM podělil server Kupi.cz, největší…
14. 4. 202114. 4. 2021
Lidé

Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Novým mluvčím skupiny PPF se stal Leoš Rousek. Kromě komunikace s médii bude mít na starost rozvoj investorské a byznysové komunikace PPF.
14. 4. 202114. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Zástupcem šéfredaktora Eura bude Štěpán Etrych
Z čela Shoptetu odchází Miroslav Uďan, nahradí jej Samuel Huba

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více