Unilever: Češi v průměru nakupují častěji než západoevropané

13. 7. 2005 08:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Češi nakupují častěji než spotřebitelé v západní Evropě. V průměru navštíví obchod čtyřikrát týdně, vyplývá z průzkumu společnosti Unilever a agentury Opinion Window. Nemalé procento lidí chodí do obchodu denně. „Stále jsme na pomezí tradičního a moderního nakupování,“ uvedl manažer výzkumu trhu a chování spotřebitelů Unileveru ČR Peter Hantych.
Nejvíce lidí, 39 procent, dělá jednou týdně velký nákup a menší mezitím. Na druhé straně ale stále asi pětina obyvatel nakupuje denně a čtvrtina k denním návštěvám obchodů přidává větší nákup na víkend. Pouze velké nákupy na týdenní a delší dobu dělají jen dvě procenta dotázaných.
Z průzkumu dále vyplývá, že české hospodyňky navštěvují častěji malé supermarkety a prodejny s obsluhou než třeba hypermarkety a diskonty. V tradičních obchodech ale za nákup utrácí méně peněz. Zatímco průměrná útrata za nákup v hypermarketu činí 540 korun, v diskontu je to 289 korun a v supermarketu zhruba 238 korun a v dalších obchodech s potravinami 137 korun. Moderní trh obchodních řetězců se podílí asi 60 procenty na prodeji potravin, tradiční obchody mají asi 40 procent, řekl Hantych.
Podle Hany Maříkové ze Sociologického ústavu Akademie věd většinou nakupují ženy, občas páry společně, ale minimálně nakupují sami muži. Jejich aktivní zapojení do této činnosti přitom klesá, do obchodu ženu spíše jen přivezou, popřípadě doprovodí. Počet žen, které jezdí nakupovat samy, naopak roste.
Jedním z důvodů poměrně častého nakupování je podle Maříkové to, že životní úroveň není tak vysoká jako na západě. Každodenní návštěva obchodu pak umožňuje s penězi rovnoměrněji hospodařit. Také Hantych potvrdil, že například u nízkopříjmových rodin se projevuje fenomén 200 korun na den.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.