Unie vydavatelů zrušila členství IDG Czech
Představenstvo unie vydavatelů zrušilo členství vydavatelství IDG Czech. Důvodem je fakt, že se firma nezapojila do ověřování nákladu ze strany Kanceláře ověřování nákladu ABC ČR. Zároveň vedení unie rozhodlo, že od ledna 2006 bude průzkum čtenosti a poslechovosti Media projekt prováděn nikoli osobním dotazováním, ale telefonicky s přímým nahráváním do počítače, tedy kvalitnější CAPI metodou.
Ověřovat náklad je povinnost každého člena unie, který prodá více než 10 000 výtisků či vytiskne více než 15 000 kusů některého z titulů na vydání. “Dodávku dat neobnovili, a tak mají členství zrušeno,” řekl ředitel Unie vydavatelů Jan Šusta k firmě IDG Czech, která vydává počítačové tituly Computerworld, GameStar či PC World.
Již dříve ze stejného důvodu unie zrušila členství vydavatelství Stratosféra a Hearst Stratosféra, které vydávají časopisy Cosmopolitan, CosmoGirl!, Esquire, Harper’s Bazaar a další. Další tři vydavatelství – Futura (Haló noviny), Mladá fronta (například Lidé a země a MF Plus) a RF Hobby (časopis Paní domu) – mají uloženo se do ověřování nákladu zapojit do konce září. Pokud tak neučiní, i jim bude členství zrušeno.
“Unie vydavatelů si říká, že její činnost směřuje k tomu, aby byly na trhu objektivní informace. Ty jsou v zásadě dvoje – kolik toho prodáte a kolik vás čte lidí,” řekl Šusta k důvodům poměrně razantního přístupu ke svým členům.
S tím souvisí i změna letitého průzkumu čtenosti tištěných periodik a poslechovosti rádií Media projekt. Představenstvo dnes schválilo, že od ledna nebude Media projekt uskutečňován osobními dotazy, ale za pomoci telefonického dotazování, které se bude nahrávat přímo do počítače; metoda označovaná jako CAPI by měla vylepšit práci s daty.
“Teď jde o to, aby byly sledovány tituly, které Media projekt chtějí respektovat, a tedy i financovat,” podotkl Šusta. Ještě to není schváleno, ale vývoj podle něj směřuje k tomu, aby i účast v Media projektu a tedy i jeho financování byly pro členy unie povinností.
Media projekt bude od ledna uskutečňovat společnosti GfK a Median, kteří nyní realizují i současný průzkum. Podle Šusty zůstanou základní podmínky průzkumu zachovány, tedy vzorek 30 000 respondentů i pravidelné čtvrtletní výstupy s daty za předcházející půlrok. Původně členové unie uvažovali o rozdělení Media projektu na samostatný průzkum pro čtenost a samostatný pro poslechovost. “To padá, to je nyní passé,” podotkl Šusta.