Roste obliba mořských ryb

18. 7. 2005 10:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Češi v posledních letech konzumují stále více mořských ryb, jejichž množství v jídelníčku tuzemských domácností již čtyřikrát převyšuje sladkovodní ryby. Velkou oblibu u Čechů získal zejména losos, mnoho lidí si ale připravuje pokrmy i z méně známých mořských ryb a plodů. Těžiště prodeje ryb a rybích pochoutek se v tuzemsku přesouvá do obchodních řetězců, které kromě zmrazených či chlazených ryb a mořských živočichů nabízejí také živé ryby.
Rostoucí spotřebu mořských ryb a živočichů potvrzují obchodníci i statistická čísla. Například dovoz čerstvých lososů za prvních pět měsíců letošního roku vzrostl meziročně o 52 procent na 404 tun. Import krevet se zvýšil o 65 procent na bezmála 16 tun, ústřic o 37 procent na 46 tun a dovoz chobotnic se v tomto období zdvojnásobil na pět tun.
Širokou nabídku sladkovodních i mořských ryb má například obchodní řetězec Carrefour, v jehož prodejnách lidé kromě tradičního kapra, pstruha, tuňáka, lososa, okouna či amura seženou také pražmu královskou, mořského vlka, rejnoka, chobotnice, mořský jazyk, sépie či různé mořské plody.
„Většina nabízených ryb je chlazená, živí se kupují hlavně kapři před Vánocemi. Nejvíce se prodává pstruh a kapr, ale výrazně vzrostl zájem o lososa. Je to díky jeho snadné přípravě, chutnému masu a trendu zdravé výživy. Z mořských plodů se během roku nejvíce prodávají krevety,“ řekla mluvčí společnosti Carrefour Jana Havlíčková.
Jeden obyvatel ČR podle odborníků ročně zkonzumuje v průměru čtyři kilogramy mořských ryb, čtyřikrát více než sladkovodních. Podle ředitele Klatovského rybářství Jaroslava Průchy je to dáno tím, že některé mořské druhy ryb jsou v průměru o třetinu až polovinu levnější než sladkovodní. „Mořské ryby nemusíte krmit, chovat, pouze se vytahují z moře,“ uvedl Průcha. Nejpopulárnější v ČR je podle něj stále makrela.
Větší konzumaci mořských ryb a plodů Havlíčková přičetla kromě trendu zdravé výživy také tomu, že hodně lidí si tyto pokrmy oblíbilo na svých zahraničních cestách a dovolených. „Hospodyňky také zjistily, že přestože je ryba dražší než maso, finální hotový pokrm jí finančně vyjde zhruba stejně díky tomu, že koupí přesný počet steaků či filetů na osobu a nemá tedy žádný odpad. Navíc tepelná úprava ryb je krátká,“ uvedla Havlíčková.
Rostoucí oblibu mořských ryb a různých živočichů potvrdila Klára Nouriová ze společnosti Seafood, která v Praze provozuje specializovanou prodejnu a velkoobchod. „Nejvíce jdou samozřejmě na odbyt lososi a tuňáci,“ řekla ČTK Nouriová. Velmi dobře se ale podle jejích slov v poslední době prodávají také například krevety či ryby mořský vlk, kambala a mořský jazyk. „Roste také počet restaurací, které tyto ryby zahrnuly do svého jídelníčku,“ podotkla Nouriová.
Lidé, kteří chtějí na svém jídelním stole vyměnit tradiční makrelu za méně známou mořskou rybu, však musejí sáhnout hlouběji do svých kapes. Například kilogram ryby mořský jazyk stojí podle ceníku společnosti Seafood zhruba 380 korun, tuňáka 440 korun a kambaly 345 korun. Za kilogram chobotnice lidé zaplatí 180 korun. Finančně méně náročná je konzumace ústřic, jedna totiž přijde na zhruba 11 korun.
„Ceny mořských ryb jsou velmi pohyblivé a závisí na sezoně a klimatických podmínkách. Pokud rybáři například nemohou několik dní vyjet na moře, ceny ryb okamžitě stoupají,“ upozornila Havlíčková.
Obchodní bilance ČR s rybami vykazuje dlouhodobě stamilionové schodky. Například v roce 2004 vývoz ryb podle údajů Českého statistického úřadu obnášel 1,22 miliardy korun a dovoz 1,5 miliardy korun. Za prvních pět měsíců letošního roku byly do ČR dovezeny ryby v hodnotě 677 milionů korun a naopak vývoz ryb činil 450 milionů korun.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.