Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Polsko prodalo výrobce slavné vodky

Redakce MAM13. 7. 2005

Poslední kapitola konsolidace a privatizace polského trhu s vodkou je u konce. Státní Polmos Bialystok, druhý největší výrobce vodky v zemi a majitel slavných značek Absolwent a Zubrowka, už má svého kupce – americkou společnost Central European Distribution Corp. (CEDC).
Závěrečný souboj CEDC a Sobieski Dystribucje, divize francouzské nápojářské firmy Belvedere, vyšrouboval cenu 61 procent Bialystoku na 312 miliónů dolarů, ačkoli původně odhady konečné ceny nepřevyšovaly 210 miliónů dolarů. O budoucím majiteli společnosti, jejíž značky ovládají více než pětinu čtvrtého největšího trhu s vodkou na světě, nakonec rozhodly především odbory. Zaměstnanci se obávali, že Francouzi budou využívat podnik jen pro stáčení značek Sobieski, která ovládá 32 procent trhu. Jeho hodnotu analytici podle listu Rzeczpospolita odhadují na 2,3 miliardy dolarů.
CEDC, jež byla založena na začátku 90. let v Polsku a specializuje se na tamní trh, nabídla kromě vyšší ceny i desetiletou záruku práce pro zaměstnance a bonus ve výši deseti měsíčních platů. Francouzi se však s verdiktem nehodlají smířit – podali stížnost k polské prokuratuře a tvrdí, že postup vlády při privatizaci byl neregulérní. Rychle také slíbili zvýšení své nabídky za 290 miliónů dolarů a garantují zaměstnancům práci na patnáct až dvacet let.
Francouzi dobře vědí, zač bojují, míní analytici. Zisk Polmos Bialystok loni poskočil o 78 procent a firma udává, že Absolwent je pátá nejprodávanější značka vodky na světě. Předhonila ji jen taková jména, jako jsou Smirnoff, Stolichnaya, Absolut a Moskovskaya. A k tomu jde o poslední velký podnik v branži, který ještě byl ve státních rukou – taková šance se už nebude opakovat.
Polský trh s vodkou se navíc v minulých dvou letech začal vzpamatovávat z útlumu tradičních domácích značek, typického pro východní Evropu v devadesátých letech. Poláci houfně ochutnávali dosud obtížně dosažitelné značky západního alkoholu, jehož výrobci si mohli dovolit agresívní reklamní kampaně.
Těsně po vstupu do Evropské unie navíc spolu se zrušením cel na cizí nápoje klesly ceny některých whisky v Polsku až o 30 procent. “Poláci se za svou lásku k vodce trochu stydí. Je až směšné, jak často radši servírují na banketech francouzská vína místo vodky,” stěžuje si šéf prodejů Bialystoku Henryk Wnorowsky. Podobnou “zkouškou” procházejí i ruští konzumenti průzračného tvrdého alkoholu. Na druhou stranu například v USA slaví východoevropské vodky skvělé úspěchy – zpopularizoval je svými lákavými koktejly seriál Sex ve městě nebo filmy s Jamesem Bondem.
Přesto vodka suverénně vládne 42 procentům polského trhu s alkoholem, a i když je její konzumace stále na nižší úrovni než v roce 1989, prodeje tvrdého alkoholu v posledních dvou letech vyletěly o polovinu na sto miliónů litrů čistého alkoholu.
A vyhlídky vodky v Polsku podle analytiků vůbec nejsou špatné. “Poláci se vrhli na whisky a rum, brzy však vyšlo najevo, že Polsko je pro vodku opravdu tradičním trhem,” říká Katarzyna Liczmanska, šéfka marketinku Sobieski Dystrybucja.


Polské vodce vévodí Francouzi


Hospodářské noviny, 13.7.2005, autor: Ethel Kratochvílová

×

ČERVEN 2005 – Návštěvnost internetových serverů NetMonitor

Starší článek

Praha chce omezit velkoplošnou reklamu v centru města

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Birell

Konec předsudků proti nealko pivu. Birell přichází s novou kampaní od VCCP

Značka Birell spouští v České republice a na Slovensku novou kampaň zaměřenou na základní řadu neochucených nealkoholických piv. Cílem komunikace je…
15. 4. 202115. 4. 2021
Marketing

Aures Holdings expanduje s projektem Driverama do západní Evropy

Online projekt Driverama zahájí na trhu v Německu, do pěti let se rozšíří do dalších jedenácti evropských zemí. Akcionáři dají na expanzi stovky milionů eur.
15. 4. 202115. 4. 2021
Akce

Soutěž Lemur hlásí rekord v počtu přihlášek

Do šestnáctého ročníku prestižní soutěže Lemur – Česká cena za PR se přihlásilo 182 projektů, což je o meziročně o 50 procent více. Celkem dorazilo…
15. 4. 202115. 4. 2021
Lidé

Peter Fecko šéfuje Grayling ve střední a východní Evropě

Agentura ze skupiny Huntsworth oznámila jmenování Fecka do nově vytvořené pozice pro region CEE. Oblast prý prokázala pozoruhodnou odolnost vůči dopadům…
15. 4. 202115. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí
Zástupcem šéfredaktora Eura bude Štěpán Etrych

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více