Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Paříž se bije o Danone

Redakce MAM22. 7. 2005

Proti převzetí potravinářského koncernu Danone americkým nápojovým gigantem PepsiCo se ve Francii vzedmula vlna odporu. Po francouzské vládě včera odsoudil případné převzetí i prezident Jacques Chirac.
Boj politiků za “národní klenot” přitom stojí na vodě. Franck Riboud, šéf Danone, výrobce vody Evian, včera prohlásil, že zatím nedostal ani náznak zájmu o akvizici své společnosti, a to “od nikoho, ani z blízka, ani z dáli, ani oficiálně, ani neformálně”.
Prezident Chirac podle agentury Reuters včera podtrhl, že ochrana silných pozic francouzských firem před nežádoucími zahraničními akvizicemi je prioritou země.
List International Herald Tribune k této kauze ironicky připomíná, že podnik Danone vznikl před více než osmdesáti roky ve Španělsku, a nikoli ve Francii. A že je to spíše než francouzská firma “nadnárodní korporace par excellence”. V samotné Francii, kde sídlí její ústředí, ostatně realizuje jen pouhou pětinu svých tržeb.

Vadí jim americké firmy
Jak deníku vysvětlil Pierre Labasse, autor knihy o Danone, Francouzům by zřejmě tolik nevadilo, kdyby tento potravinářský koncern koupila konkurenční švýcarská firma Nestlé. “Ale mezi Francouzi panuje všeobecné mínění, že americké nadnárodní společnosti jsou špatné. Že jsou bezduché a mají zájem jen o vydělávání peněz, takže jsou ztělesněním nejhorších aspektů globalizace,” uvedl Labasse.
Podle agentury Reuters je koncern Danone velmi zranitelný, neboť 86 procent jeho akcií je veřejně obchodovatelných. A právě proto se často stává předmětem spekulací o tom, že bude převzat některým konkurenčním gigantem. Firma přitom včera zveřejnila hospodářské výsledky za letošní pololetí. Tržby vzrostly meziročně o 7,6 procenta na 6,44 miliardy eur, zisky jsou však nižší o 37 procent.
Francouzská vláda ukázala, že se za své podniky umí zasadit, i když v případě PepsiCo zatím není co hájit. Danone ale není první případ, kdy se za soukromou firmu postavil francouzský kabinet, jak o tom svědčí dva loňské případy, kdy se do firemních akvizic zapletla politika.

Siemens v Paříži narazil
Na jaře francouzská vláda intervenovala, aby farmaceutická firma Sanofi mohla převzít většího německého soupeře Aventis.
V létě přišla pro Němce další rána. Jejich národní hráč, společnost Siemens, chtěl koupit části krachujícího konkurenta Alstom. Francouzská vláda se však proti této akvizici rázně postavila. Vlivný ministr Nicolas Sarkozy dokonce požádal Evropskou komisi v Bruselu o to, aby Alstom mohl dostat státní subvenci. A uspěl.
Své podniky si chrání i jiné evropské země včetně Německa či třeba Itálie. Ta nedávno vynikla paradoxem. Nevadilo jí, když italská banka Unicredito, vlastník Živnostenské banky, převzala německý ústav HVB. Zároveň však italský regulátor brzdí převzetí dvou místních bank konkurenčními ústavy ze Španělska a Nizozemska.


Hospodářské noviny, 22.7.2005, autor: Miroslav Prchal, Barbara Bublíková

050722-15-2 ()

×

Poetická reklamní kampaň

Starší článek

Z bruslení je dobrý byznys

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé
Foto: New Look Media

Zástupcem šéfredaktora Eura bude Štěpán Etrych

Novým zástupcem šéfredaktora obnoveného magazínu Euro se od června stane Štěpán Etrych. Podílet se bude na přípravě a realizaci nové obsahové strategie,…
13. 4. 202113. 4. 2021
Marketing

Dm drogerie uvádí k životnímu prostředí neutrální řadu produktů Pro Climate

Společnost dm drogerie markt vyvinula ve spolupráci s Technickou univerzitou v Berlíně klimaticky neutrální řadu. Na českém trhu zatím označení Pro Climate…
13. 4. 202113. 4. 2021
Marketing

Až bude třeba zahnat žízeň, taste Braník!

Pivovary Staropramen v kampani od agentury WMC/Grey představují Branické rytíře. Nový koncept ukazuje první spot.
13. 4. 202113. 4. 2021
Marketing

Jste silnější, než si myslíte, říká spořitelna Čechům

Nová brandová kampaň České spořitelny od agentury VMLY&R se snaží zvedat sebevědomí obyvatel Česka. Odstartovala se světelnou show stovky dronů.
13. 4. 202113. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Z čela Shoptetu odchází Miroslav Uďan, nahradí jej Samuel Huba
Novým výkonným ředitelem Makra byl jmenován Atila Yenisen

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více