Obliba biovýrobků roste
Češi v posledních letech přicházejí na chuť produktům ekologického zemědělství, jejichž prodej v obchodech navzdory vyšší ceně roste. Biovýrobky již nejsou doménou specializovaných prodejen, ale těžiště jejich prodeje se přesouvá do obchodních řetězců. Obchodníci však tvrdí, že prodej biovýrobků má v ČR ještě velké rezervy.
Podle odhadů agentury Green marketing loni obrat trhu s biopotravinami stoupl o 16 procent na 214 milionů korun. Od roku 2002 se zvýšil téměř o 30 procent. Největší část obratu, asi 70 procent, připadala na obchodní řetězce. Přes růst prodejů ale bioprodukty stále tvoří méně než 0,1 procenta spotřeby potravin. Průměr EU je dvě až tři procenta.
Zhruba 120 biovýrobků nabízí například obchodní řetězec Delvita. “Počet biovýrobků se meziročně zdvojnásobil a již v září plánujeme uvést dalších 15 nových produktů. Poptávka po biovýrobcích se zvyšuje, i když její růst není ještě dramatický, řekl mluvčí Delvity Petr Uchytil.
Ceny biovýrobků jsou podle Uchytila kvůli jejich náročnější výrobě o zhruba deset procent vyšší než u klasických produktů. “Za zatím nízkou poptávkou ale není ani tak cena, jako spíše slabé povědomí o značce bio a v minulosti úzká nabídka,” uvedl.
Rostoucí zájem o bioprodukty hlásí také Ahold Czech Republic, který v ČR provozuje síť supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova. “V Hypernovách je nabízíme již čtvrtým rokem. V Albertech byly zpočátku jen na několika vybraných prodejnách, ale v minulém roce jsme je zařadili do nabídky většiny Albertů,” řekla Kateřina Šebešová z Aholdu.
Růst obliby bioproduktů přisoudila tomu, že lidé více myslí na zdravé složení svého jídelničku. Ahold ve svých prodejnách nabízí zhruba 100 druhů biovýrobků. “Největší zájem je o kuskus, luštěniny a ovesné vločky. Oblíbené jsou také cereální rýžové chlebíčky a vafle. Své zákazníky si ovšem našly i stoprocentní ovocné a zeleninové šťávy,” uvedla Šebešová.
Většinu biovýrobků obchodní řetězce nakupují od českých dodavatelů. “Mezi domácími dodavateli se již etablovali solidní obchodní partneři, kteří jsou pro další rozvoj bio řady nezbytní,” poznamenal Uchytil. Delvita podle něj nakupuje biovýrobky v zahraničí pouze v případě, když nabídka tuzemských dodavatelů není dostatečná.
Obchodníci se snaží zlepšit zatím malou informovanost lidí o biovýrobcích. “Biovýrobky se již objevily v našich letácích s vysvětlením, o jaké zboží jde. Tyto informace navíc při ochutnávkách v prodejnách podávají hostestky, které zákazníků nabízejí i osvětové letáčky,” podotkla Šebešová.
Ekologických farem bylo loni v Česku 836, což byl meziroční nárůst o 3,3 procenta. Počet bio výrobců stoupl během roku o 17 procent na 116. Plochy zařazené do systému ekologického zemědělství dosáhly 6,16 procenta z celkové výměry zemědělský půdy. Téměř 90 procent ploch v ekologickém zemědělství je ale tvořeno trvalými travními porosty, jen necelých osm procent představuje orná půda, sady a vinice.
Podobné zprávy
Young Lions: Kategorii Marketers vyhráli Jan Dvořák a Karolína Kostková z Prazdroje

Knihobotu pomůže s dalším rozvojem skupina Miton, získala podíl 30 procent

Red Bull čelí kritice za prohánění formule po Karlově mostě
