Etický kodex Public Relations

12. 7. 2005 13:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Vymezit pro mnohé nejasný obor PR komunikace, stanovit pravidla pro práci s informacemi, dát lepší pravidla pro výběr PR agentur ze strany firem, ale také snaha nepodporovat korupční prostředí. To je mimo jiné cílem Etického kodexu Public Relations, který hodlají na trhu zavést a prosadit Asociace PR agentur (APRA) a některé velké firmy. Se základními body kodexu novináře seznámili zástupci APRA a firem.
Profesní sdružení agentur APRA a Komora PR, stejně jako PR klub určený pro jednotlivce, mají již nyní své vlastní kodexy. Nový kodex však má mít působnost na celý trh, a proto se k němu mohou přihlásit nejen agentury, ale i zadavatelé, tedy soukromé či státní firmy. Jeden z bodů například říká, že firmy a agentury nebudou podmiňovat zveřejnění zpravodajských informací objemem peněz vynaložených na inzerci; to se týká i mediální spolupráce.
Společnosti, které kodex podepíší, se také zaváží podporovat průhlednost a objektivitu výběrových řízení; kodex však zároveň chce podporovat svobodnou volbu zadavatelů vybrat si ke spolupráci jakýkoli PR subjekt působící na trhu i bez výběrového řízení. Nyní však na trhu zatím nepůsobí žádná smírčí komise, která by řešila případné porušení kodexu ze strany zadavatelů; v případě členských agentur APRA by se neplněním kodexu zabývalo vedení této asociace.
Tvůrci kodexu v první fázi oslovili dvě státní instituce a zhruba desítku velkých firem. Z nich kodex již podepsaly ministerstvo financí, Siemens, Plzeňský Prazdroj a McDonald’s. Do budoucna hodlají autoři oslovit další firmy včetně médií samotných, které nejen informují, ale vystupují i jako hráči na trhu. Podle výkonné ředitelky APRA Luďky Rajmondové žádná oslovená firma na poprvé neodmítla kodex podepsat s tím, že si vzaly čas na rozmyšlenou.
Předseda druhého profesního tuzemského sdružení Komory PR Mikuláš Černý řekl, že Etický kodex PR jim zatím představen nebyl, pokud se tak stane, probere jej vedení komory i členské agentury. „Bude-li to kodex srovnatelný s jinými, které většinou mají parametry podobné, nemáme jediný důvod se k němu nepřihlásit,“ řekl Černý za sdružení.
Ve světě se PR agentury řídí takzvanou Stockholmskou chartou, která vznikla z popudu světové organizace sdružující národní asociace ICCO. Pro jednotlivce platí takzvaná Aténská charta.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.