ČOI rozdala 20 řetězcům pokuty
Česká obchodní inspekce rozdala 20 obchodním řetězcům až půlmilionové pokuty. Informovala o tom mluvčí ČOI Miloslava Fléglová. Rozsáhlou kontrolní akci zahájila ČOI poté, co si lidé stěžovali na chování obchodníků při novoročních výprodejích. Dobře pro obchodní řetězce nedopadlo 40 procent kontrol; nejčastějším prohřeškem bylo nedodržení zákona o ochraně spotřebitele.
“Dvaceti obchodním řetězcům již byly ve správním řízení uloženy pokuty od deseti tisíc korun až do půl milionu korun. Rozhodnutí o statisícových pokutách zatím nejsou pravomocná, jelikož obchodní řetězce se proti nim odvolaly. Další podrobnosti proto nelze zatím zveřejnit,” řekla Fléglová.
Televize Nova uvedla, že nejvyšší pokutu ve výši 1,5 milionu korun dostala společnost Ahold, která provozuje obchody Albert a Hypernova. Carrefouru udělila ČOI pokutu necelých 600 000 korun, podobnou částkou potrestala i Tesco.
Podle Fléglové není zatím počet udělených pokut konečný, protože v některých správních řízeních dosud nebylo o výši sankce rozhodnuto. Některé obchodní řetězce tak mohou za více zjištěných nedostatků dostat i několik pokut. ČOI s 22 obchodními společnostmi letos zahájila zhruba dvě stovky správních řízení.
ČOI v 1. čtvrtletí letošního roku provedla v 37 obchodních řetězcích 577 kontrol. Zhruba ve 40 procentech inspektoři zjistili porušení některého ze zákonů, na jejichž dodržování ČOI dohlíží. Kontroloři navíc tehdy zakázali prodej výrobků v hodnotě bezmála 1,5 milionu korun, protože nesplňovaly podmínky pro uvedení na trh.
Prodávající porušili nejčastěji zákon o ochraně spotřebitele, a to ve 213 případech. Dalších 12 zjištění se týkalo například porušení povinností stanovených zákonem o technických požadavcích na výrobky a ve čtyřech případech byl ze strany obchodních řetězců porušen zákon o obecné bezpečnosti výrobků.
Z pohledu zákona o ochraně spotřebitele obchodní řetězce podle ČOI porušily ve 109 případech povinnost řádně informovat zákazníka o vlastnostech prodávaných výrobků, jejich použití a riziku nesprávného užití. U některých výrobků zase chyběly české návody. Častým prohřeškem bylo také špatné informování o ceně výrobku, nesprávné účtování, nepředvedení výrobku na žádost spotřebitele, nevydání řádně vyplněného záručního listu či porušení zákazu klamání spotřebitele.
Inspektoři navíc v 11 případech zjistili porušení zákona o ČOI, zákona o obalech a také porušení vyhlášky Českého báňského úřadu, která se týká zacházení s pyrotechnickými výrobky.
Zatímco za nedodržení zákona o ochraně spotřebitele hrozí obchodníkům milionová pokuta a za opakování tohoto prohřešku během jednoho roku i dvoumilionová sankce, zákony o bezpečnosti výrobků dávají kontrolním orgánům možnost dát obchodníkům pokutu až 20 milionů korun.
Obchodní řetězce mají problémy s dodržováním zákonů také na sousedním Slovensku. Slovenská obchodní inspekce například v těchto dnech potvrdila pokuty v souhrnné výši pěti milionů slovenských korun (3,9 milionu Kč) pro obchodní řetězec Carrefour za nesrovnalosti při novoročních slevách a prodeji pyrotechniky.
Pokuty, které ČOI udělila jednotlivým řetězcům:
Hypernova-Albert cca 1,5 milionu Kč
Carrefour cca 600 000 Kč
Tesco cca 600 000 Kč
Kaufland cca 100 000 až 200 000 Kč
Penny Market cca 100 000 až 200 000 Kč
Lidl cca 100 000 až 200 000 Kč
zdroj: televize Nova