Český obchod se koncentruje
Český obchod pokračoval i v prvním pololetí letošního roku v koncentraci. V oboru ubylo subjektů působících jako fyzické osoby a naopak se zvýšil počet právnických osob. Podle Českého statistického úřadu působilo na konci letošního června v českém obchodě 630 101 subjektů, což bylo kvůli poklesu fyzických osob o 1042 méně než na konci loňského roku. Obchod se na celkovém počtu registrovaných podnikatelských subjektů na konci pololetí podílel 28,3 procenta.
Podle údajů ČSÚ, které na svých internetových stránkách zveřejnil Svaz obchodu a cestovního ruchu, se v prvním pololetí letošního roku v ČR snížil počet fyzických osob podnikajících v obchodě o 3561 na 512 759. Naopak počet právnických osob v tomto oboru podnikání od začátku letošního roku vzrostl o 2519 na 117 342. Celkem v obchodě v prvním pololetí podnikalo 630 101 subjektů, přičemž na maloobchod jich připadlo 386 678 a na velkoobchod 201 654. Zbývajících 41 769 podnikatelů a firem bylo v oboru prodej, údržba a opravy motorových vozidel.
Na konci letošního června v obchodě převažovaly jednotky bez zaměstnanců, kterých bylo registrováno 559.573. Subjektů s jedním až 19 zaměstnanci bylo 66.317, s 20 až 99 pracovníky 3801, se 100 až 499 lidmi 450, s 500 až 999 zaměstnanci 32 a více jak tisíc lidí zaměstnávalo 22 obchodních společností.
Počet registrovaných podnikatelských jednotek loni v obchodu klesl o 6427 na 631 143 jednotek. Také loňské snížení mají na svědomí fyzické osoby, jejich počet klesl o 14 379 na 516 320. Naopak počet právnických osob loni vzrostl o 7952 na 114 823.
Celkové tržby tuzemského obchodu, do kterého je zahrnut velkoobchod, maloobchod i obchod v motorismu, v loňském roce podle odhadu Svazu obchodu meziročně vzrostly o zhruba deset procent na více než 2,5 bilionu korun. Hlavní podíl na tržbách obchodu měl i v loňském roce sektor malého a středního podnikání následovaný velkými obchodními firmami se 100 a více zaměstnanci, což podle svazu svědčí o pokračující koncentraci českého obchodu.
Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu se velcí obchodníci, kteří zaměstnávají více než 100 lidí, na loňských tržbách podíleli 33 až 34 procenty. Podíl podniků s 20 až 99 zaměstnanci byl okolo 30 procent a zbývajících 36 procent tržeb připadlo na podniky do 19 zaměstnanců.
Podobné zprávy
ČT získala práva na vysílání Evropské ligy UEFA pro další tři sezóny
Bonami odstartovalo svoji zatím největší televizní kampaň
Výsledky soutěže Shoproku: zvítězil lidl-shop.cz, uspěl 4camping.cz nebo Scuk
