Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Češi nepřestávají nakupovat na dluh

Redakce MAM13. 7. 2005

Trend pořizovat si věci na splátky neochabuje ani letos. A to přesto, že jen na půjčkách na bydlení Češi dluží už přes 220 miliard korun a podle ekonomů to mnohé domácnosti finančně vyčerpává.
Zatímco růst maloobchodních tržeb se výrazně zpomalil – například v dubnu dosahoval jen jedno procento, splátkovým firmám obchody stále výrazně rostou. Tři největší splátkové firmy, které drží přes 80 procent trhu, hlásí: Větší zadlužování domácností zatím nepociťujeme.
Jednička splátkového prodeje, GE Money Multiservis, zvýšila za první pololetí meziročně objem obchodů o 18 procent, dvojka na tomto trhu, společnost Home Credit Finance, dokonce o 38 procent. Třetí největší firma v oboru, společnost Cetelem, pololetní výsledky zveřejní příští týden. V prvním čtvrtletí ale vykázala 25procentní růst. “Z dosažených výsledků je zřejmé, že zájem o nákup zboží na splátky nadále roste,” uvedl šéf Multiservisu Jiří Pathy.

Zákazníci se vracejí
Proč se splátkovým firmám stále daří? Jejich představitelé se shodují: na splátky nakupují zákazníci s nižšími příjmy relativně široký sortiment zboží, které patří k běžnému vybavení domácnosti a které by si jinak obtížně pořídili. “Mnozí zákazníci využívají našich produktů opakovaně,” říká Pathy.
Skladba zboží, které nakupují lidé nejčastěji na splátky, je proto prakticky stabilní. “Vyjma předvánočního období, kdy lidé preferují DVD přehrávače, hi-fi přístroje či videokamery, po zbytek roku dominují pračky a ledničky,” říká Pathy. Cetelem letos zaznamenal největší nárůst u půjček na digitální fotoaparáty. “Jejich počet vzrostl o 79 procent,” řekla mluvčí firmy Irena Loukotová.

Splátková nabídka roste
Někteří zákazníci si ale zvykají pořizovat na splátky i další zboží a služby. Letos se například splátkový prodej začíná výrazněji prosazovat při nákupu dovolených.
“Od začátku roku jsme touto formou prodali zájezdy skoro dvěma tisícům lidí. Jde zhruba o tři procenta z celkového počtu klientů. Proti loňsku je to o polovinu víc,” říká Dan Plovajko, mluvčí cestovní kanceláře Fischer, která vloni zájezdy na splátky rozjela. “Letos je zájem výrazně vyšší. Mezi stovkami klientů převažují rodiny s dětmi. Ty si tak pořizují hlavně dovolenou v Bulharsku, Egyptě a v Turecku,” uvedl Tomáš Brejcha z Čedoku.
Splátkové firmy se ale rozšiřují i do dalších typů prodeje.”Na splátky se dají koupit například hudební nástroje, stavební technika, ale i vybavení pro myslivce. Do budoucna nevylučujeme ani opravy automobilů nebo uhrazení výdajů za svatbu,” uvedl Pathy. Home Credit má mezi specialitami například možnost splátek kosmetických zákroků na plastické chirurgii nebo u zubaře.

Růst asi mírně zpomalí
Celoročně však splátkový prodej zřejmě loňský výsledek nepřekoná. Multiservis odhaduje, že firma půjčí zhruba o patnáct procent více než vloni, kdy jí obchody narostly o 29 procent. Optimističtější je Home Credit, který očekává celkový růst trhu dvacet procent. “Náš výsledek by měl být ale lepší,” uvedla Tomasová.
Vloni splátkové firmy půjčily nejvíce v historii, zhruba 23 miliard korun. Centrální banka přitom na podzim varovala, že splácení spotřebitelských půjček by mohlo některým domácnostem způsobit problémy. Na nákupy si lidé totiž půjčili další desítky miliard od bank. Ke konci května to bylo už skoro 76 miliard.


Hospodářské noviny, 13.7.2005, autor: Olga Skalková


050713-18 ()

×

ČERVEN 2005 – Návštěvnost internetových serverů NetMonitor

Starší článek

Praha chce omezit velkoplošnou reklamu v centru města

Novější článek

Podobné zprávy

Zprávy
Foto: Lidl

Výsledky soutěže Shoproku: zvítězil lidl-shop.cz, uspěl 4camping.cz nebo Scuk

Nejpopulárnějším českým e-shopem podle hlasování zákazníků se stal Lidl-shop.cz. Tím nejkvalitnějším na základě recenzí a hodnocení, absolutním vítězem…
15. 4. 202115. 4. 2021
Média

Komunikační agentura Knowlimits uspěla v žebříčku RECMA

Pařížský institut zařadil v reportu Quali-pack Knowlimits na první místo mezi českými mediálními agenturami s hodnocením „high profile“. Díky uzavřeným…
15. 4. 202115. 4. 2021
Marketing

Konec předsudků proti nealko pivu. Birell přichází s novou kampaní od VCCP

Značka Birell spouští v České republice a na Slovensku novou kampaň zaměřenou na základní řadu neochucených nealkoholických piv. Cílem komunikace je…
15. 4. 202115. 4. 2021
Marketing

Aures Holdings expanduje s projektem Driverama do západní Evropy

Online projekt Driverama zahájí na trhu v Německu, do pěti let se rozšíří do dalších jedenácti evropských zemí. Akcionáři dají na expanzi stovky milionů eur.
15. 4. 202115. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Peter Fecko šéfuje Grayling ve střední a východní Evropě
Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více