Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Po Číně se řetězce zaměřily na Indii,Trh s nábytkem: řízek a červená sedačka,Akční ceny nabízí víc

Redakce MAM12. 7. 2005

Americké obchodní sítě, zejména největší z nich, Wal-Mart, zvyšují nákup levné indické konfekce a bižuterie. Obávají se totiž, že jejich největší zámořský dodavatel, Čína, podlehne tlaku USA a zhodnotí svou měnu, jüan, takže dovážené zboží z této nejlidnatější země světa neúnosně podraží.
Navíc americká vláda letos uvalila omezení na dovoz vybraných druhů čínského textilu, což společnostem, jako jsou Wal-Mart, Gap a Chico, působí potíže v plynulém zásobování svých provozů.

Hledají se náhradní dovozci
Včera sice začalo v Pekingu čínsko-americké jednání o vzájemném obchodu, neočekává se však, že by došlo k okamžitému vyřešení sporných problémů.
Americké řetězce proto hledají alternativní zámořské dodavatele levného zboží, a tím jsou indičtí výrobci. Wal-Mart hodlá letos zvýšit dovoz z této asijské země o třetinu na 1,5 miliardy dolarů. Nebude to ovšem ani desetina jeho importu z Číny.
Loni tento největší světový obchodní řetězec koupil v Číně zboží za osmnáct miliard dolarů. Pro Wal-Mart představuje podle experta Jona Jacobse z poradenské agentury Cantor Fitzgerald nebezpečí posílení jüanu mnohem větší obtíže než jiným obchodním sítím, protože si chce udržet v USA pozici nejlevnějšího prodejce na trhu. A zhodnocení čínské měny by do dvou let zvedlo ceny dovezeného zboží o deset procent.
Indie má velkou průmyslovou základnu, hlavně v textilním odvětví, a kvalita jejích produktů je srovnatelná s nejlepšími výrobci na světě, řekl analytik Nirav Sheth z investičního fondu Brics Securities. Podle výzkumu agentury Bain jsou indické provozní náklady v konfekčním oboru o jedno procento nižší než čínské.
Výhodou v konkurenčním zápolení je sice levná pracovní síla. Ale složité indické pracovní zákonodárství a značná byrokracie, Indii činí “méně ovladatelnou, méně disciplinovanou, a tudíž i méně konkurenceschopnou”, soudí profesor Ciquan Guo z University of Texas. Omezujícím faktorem při vývozu levného zboží z Indie je podle něho i to, že byť je čtvrtou největší asijskou ekonomikou, některá její průmyslová odvětví jsou ještě méně vyvinutá, ač rychle rostou. A nenabízí tak široký sortiment hraček, bot a dalšího zboží jako Čína. John Menzer, šéf mezinárodní divize Wal-Mart, prohlásil: “Máme s našimi indickými dodavateli dlouhodobé zkušenosti a pokračujeme v hledání nových možností při rozšiřování sortimentu nakupovaného zboží”. Jen dovoz z Indie však ani společnosti Wal-Mart, ani dalším světově podnikajícím řetězcům nestačí. Usilují již dlouhé roky marně o proniknutí svých prodejen na indický trh. Podle listu Financial Times potřebuje Wal-Mart každoročně zvyšovat své tržby o třicet miliard dolarů, aby udržel růst svých zisků. A spoléhá tudíž na expanzi.

Indové se brání konkurenci
John Menzer jednal o rozšíření obchodní sítě Wal-Mart do Indie i s tamním premiérem Manmóhanem Singhem. Ale dostalo se mu jen slibů, že k určitému uvolnění dosavadního protekcionismu vbrzku dojde. Vláda totiž naráží na značný odpor silné obchodnické lobby proti cizí konkurenci, napsal list Financial Times. O expanzi do Indie usilují i řetězce Carrefour a Tesco. Zatím se to podařilo jen německé diskontní firmě Metro, ovšem jen jako velkoobchodní síti.


Hospodářské noviny, 12.7.2005, autor: Miroslav Prchal


050712-17 ()

,

Je sváteční dopoledne a k nákupní zóně, kde stojí i obchodní dům kika, se vine dlouhá kolona aut. Pohled na přeplněné parkoviště nasvědčuje, že si nový prodejce nábytku nemůže stěžovat na nedostatek návštěvníků.
“Přijeli jsme jen tak, na čumendu,” usmívá se otec rodiny, která před kikou čeká, až poleví déšť. Jsou tu poprvé a nic nekoupili. Podobně jako většina zákazníků, které prodejce láká masívní kampaní.
Rakouská jednička v prodeji nábytku a bytových doplňků je na českém trhu přesně jeden měsíc. Slibuje si, že z pouhých návštěvníků budou brzy klienti. “K rozhodnutí expandovat do České republiky vedlo zejména poznání velkého potenciálu růstu zdejšího trhu s nábytkem,” tvrdí Herbert Koch, předseda představenstva skupiny kika/Leiner.

Trh s nábytkem je volný
Přestože kika vstoupila na konkurenční trh, ostatní obchody s nábytkem tvrdí, že je na něm stále místo.
“Zcela určitě je zde prostor pro další subjekty, protože nyní všichni velcí hráči prodávají to stejné. Obchody se budou muset vyprofilovat, v této chvíli vidím prostor zejména v oblasti luxusního nábytku,” tvrdí Roman Olžbut, vedoucí marketinku Europa Möbelu.
Podle Ondřeje Krause, marketinkového ředitele Ikea, je zase zcela volný trh mimo Prahu, Brno a Ostravu. “Český trh s nábytkem hodnotím jako velice perspektivní. Naplněna nejsou dokonce ani velká města,” říká Kraus o nákupních zónách v okrajových čtvrtích.
Podle výpočtu HN na základě údajů statistického úřadu utratí Češi více než čtyřicet miliard korun ročně za nábytek a bytové doplňky. Čtyři největší prodejci, Ikea, Sconto, Asko a Europa Möbel, mají asi pětinu trhu.

Kika láká na jídlo
Na příchod konkurenta zavedení prodejci okamžitě zareagovali. Asko i Sconto přišly se slevami, Europa Möbel nabízí slevy údajně k patnáctému výročí.
Kika přišla s taktikou široké nabídky. “Sconto, Asko a my prodáváme to samé. Univerzálnost, se kterou přichází i kika, není správná cesta,” tvrdí Olžbut.
Všechny hlavní nábytkové řetězce se však shodují, že otevření nového obchodu a s tím spjatá reklamní kampaň výrazně zvedají tržby všem firmám. Kika přitom láká nejen na nábytek, ale třeba také na levné jídlo.
Kika není běžný obchod s nábytkem. V běžném obchodě s nábytkem nestojí řízek a hranolky dvacet pět korun. To ale neznamená, že v běžném obchodě s nábytkem řízek a hranolky nemají.
“Vídeňský řízek za výhodnou cenu je i v Rakousku součástí strategie při vstupu na trh,” komentuje hlavní lákadlo Georg Wöhrer, ředitel české divize kika. Růžové polštáře s logem Playboye nebo fialová kožešina před krb nechávají davy lidí chladnými. Po točitém schodišti směřují do druhého patra, kde očekávají řízek s hranolky za dumpingovou cenu. Upozornění na letáku, podle kterého je nabídka limitována dvěma porcemi na osobu, vypadá rozumě až poté, co lidé vystojí třičtvrtěhodinovou frontu a co si všimnou, že otcové od rodin zvládají dvě porce najednou.
Dojem, že jedinečnost kiky spočívá ve spojení nábytku s masem v trojobalu, poněkud zkazí návštěva dalších velkých firem, které na trhu s nábytkem fungují. Sconto Nábytek má stejné, i když dvojnásobně drahé menu, hned na titulní straně aktuálního katalogu.
“Restaurace je velice důležitá, protože chceme, aby u nás zákazník zůstal co nejdéle. Řízek je oblíbený, osloví nejširší vrstvu zákazníků, a je to lidová věc. Řízkem prostě neuděláte žádnou chybu,” objasňuje přítomnost potravinářského sortimentu Karel Rupeš, jednatel Sconta.
Dětské menu za dvacet devět korun a hračky je zase to první, co se dozví návštěvník, který nastoupí do výtahu v podzemních garážích obchodního domu IKEA. Jde tu o nákup nábytku nebo o rodinný výlet do snových bytů, které si návštěvníci většinou nemohou dovolit?
“Nenabízíme jen nábytek, ale i zábavu pro celou rodinu. O nákupu nábytku rozhodují všichni členové a každý to prožívá jinak, proto máme restauraci a dětský koutek,” představuje nové funkce nábytkářského trhu Ondřej Kraus ze společnosti IKEA.

Na trhu s nábytkem se vede konkurenční boj
Na trhu s nábytkem se vede boj o zákazníka cenami i službami. Vlny slev od dvaceti procent na celý sortiment po šedesát procent na vybrané zboží trumfují v barevných katalozích lahodné řízky, dětské narozeninové mejdany a úpisy za zboží na splátky.
Obchody s nábytkem obcházejí i ti, co nikdy nic nekoupí – nákupčí konkurenčních sítí, kteří si zapisují ceny, aby mohli inzerovat, že zákazníkům případný rozdíl v ceně zboží doplatí. Tržní podíl, který obchodní řetězce získávají, se jim v budoucnosti ještě mnohonásobně vyplatí.
Čtveřice velkých společností dodnes pokrývala patnáct a půl procenta veškerého prodaného nábytku a doplňků. O zbytek se dělí specializovaní prodejci a hypermarkety.
“Doposud byl trh rozdělený mezi čtyři velké firmy, s příchodem kiky se situace změnila,” konstatuje Rupeš. Sconto Nábytek v posledním měsíci změnil strategii, aby se konkurenčně vymezil. “V souvislosti s nástupem kiky jsme se rozhodli pro novou strategii a zdůrazňujeme individuální přístup k zákazníkovi. Tím, že nemáme tak velké plochy, zvládáme je lépe obhospodařovat a prodavač je vždy poblíž,” pojmenovává Rupeš výhody obchodu s nábytkem, ve kterém nikdy nepotkáte davy lidí.
Kika svým důrazem na bytové doplňky, pro které do jejího obchodu zavítá i zákazník, který ve skutečnosti žádný nový nábytek nepotřebuje, následuje švédský obchod IKEA. Jeho styl je však specifický. Skříně s oblečením, postele rozestlané tak, jako by z nich právě někdo vstal, puštěná televize nebo švédské knihy v poličkách – to jsou detaily, které ho výrazně odlišují. Doplňky do domácnosti přesvědčují zákazníky o své potřebnosti: dokud se neprojdete po IKEA, netušíte, že potřebujete držák na talíře nebo kráječ na jablka.
“Design je až třetí na řadě, designéři nejdřív vymýšlejí funkce do domácnosti, pak objíždějí továrny a ověřují dostupnost a cenu technologií a až nakonec řeší, jak bude výrobek vypadat,” říká Kraus o doplňcích, kvůli kterým se IKEA neobejde v každém oddělení bez nákupních tašek a košů. Nákupní košík totiž jinak v obchodě s nábytkem vzhledem k povaze sortimentu nemá co dělat. A tak se starší žena, která si uprostřed několikasetmetrové nákupní trasy ve Scontu vybrala sušák na nádobí a mop, košíku na prodavačce dožaduje marně.

Za letošní cenové souboje může léto i příchod kiky
Asko i Sconto provázely vstup nového řetězce slevami, Europa Möbel prakticky vyprodává sortiment, údajně k patnáctému výročí. Letní slevy však letos mají jednu důležitou funkci: přetáhnout zákazníky, které kika vybídla masívní reklamní kampaní k nákupu nábytku. “O příchodu nového konkurenta jsme věděli s předstihem, takže potřebné kroky již byly učiněny,” říká Marek Tajbl z Aska.
“S kikou nevedeme standardní cenové války, protože ona musí pokrýt vysoké vstupní náklady a udržet si marže. Na druhou stranu dělá velice dobré ceny na omezené množství sortimentu, které inzeruje v letáku,” říká Rupeš. Roman Olžbut z konkurenčního Europa Möbelu však nabídky posuzuje kriticky: “Podle mě se kika šíří sortimentu snaží vychovat náročného spotřebitele, kterého časem obslouží dražším zbožím.”
Firmy se předhánějí například i ve vracení peněz zákazníkům. “Pokud do osmi dnů prokážete, že naše zboží můžete ve stejné kvalitě koupit jinde výhodněji, vrátíme vám peníze,” hlásá leták v prodejně Sconto. Prodavač na dotaz směřující ke konkrétní židli, jež má kika o stokorunu levnější, vysvětluje, že jde o dorovnání rozdílu na základě vystaveného předúčtu z jiné prodejny. Možnost vrácení plné ceny, ke které formulace navádí, ho upřímně překvapí.
“Konkurenční prostředí je podobné jako v potravinovém odvětví. Ceny si bedlivě hlídáme. Náš nákupčí nebo asistentka obcházejí konkurenční domy, už proto, že když objevíte velice nízkou cenu, znamená to, že výrobce prodává konkurentovi levněji,” tvrdí Rupeš.

Nábytkové řetězce nabízejí téměř stejný sortiment
Kika vstoupila na český trh masívní reklamou s emblémem červené sedačky, která je na všech propagačních materiálech a v jejím tvaru dokonce vyrábí gumové bonbóny. Červenou sedačku má však na přední své straně i katalog Sconto Nábytku, stejnou barvu sedačky, ale v kůži, najde zákazník i v katalogu Asco a nepřehlédnutelná je i v prodejně IKEA, kde ji zdobí visačka s nápisem “novinka”.
“Lidé si jednotlivé firmy trochu pletou. Jsou vybídnuti k nákupu nábytku konkurencí a nakonec nakoupí inzerovaný výrobek tam, kde je nelevnější,” vysvětluje Olžbut.
Kromě společnosti IKEA, která prodává výhradně vlastní výrobky, nakupují ostatní nábytkářské společnosti prakticky od stejných výrobců. “S některými dodavateli máme exkluzívní spolupráci, s jinými dohadujeme cenové modely. Vlastně všichni bereme zčásti stejné zboží jako kika,” dodává Rupeš.

IKEA
tržby: 2,7 miliardy Korun
Švédská firma miliardáře Ingvara Kamprada je v Česku největším obchodníkem s nábytkem. Vlastní čtyři obchodní domy o celkové rozloze 72 tisíc metrů čtverečních. Její podíl na trhu s nábytkem a bytovými doplňky se dá odhadnout zhruba na 6,6 procenta (pokud počítáme pouze specializované obchody s nábytkem, pak je podíl násobně vyšší). Obchodním ředitelem Ikea ČR je Dragan Skaluševič (na snímku), původní profesí námořní kapitán. Celosvětové tržby IKEA dosáhly 12,8 miliardy eur. IKEA má téměř 200 obchodů ve 23 zemích světa.

Asco – nábytek
tržby: 1,4 miliardy Korun
“Asco – nábytek je prokazatelně nejznámějším a největším prodejcem nábytku v České republice,” oznamuje vedení firmy na internetových stránkách. Nemá pravdu. Část německé společnosti Firmengruppe Bozkurt má sedm prodejen, nejvíc na českém trhu (dokonce o jednu víc než v mateřském Německu). Avšak svou celkovou rozlohou kolem 35 tisíc metrů čtverečních jsou zhruba poloviční, než je rozloha obchodů IKEA. Také tržby Asco – nábytku jsou proti lídrovi trhu IKEA poloviční. Asco je přímo vlastněno Necketem Bozkurtem, majitelem celé skupiny. Tržby Asco – nábytku ve výši 1,4 miliardy odhadla Incoma Research. Ředitelem Asco – nábytku je Ali Direm Gedikoglu. Výsledky zveřejnit nechce.

Sconto nábytek
tržby: 1,3 miliardy Korun
Sconto Nábytek patří německé společnosti Möbel Walther, jež loni dosáhla tržeb půl miliardy eur. Přes polovinu hlasovacích práv vlastní Němec Kurt Krieger. Sconto má v Česku čtyři obchodní domy – dva v Praze, po jednom v Ostravě a Brně. V Česku je Sconto Nábytek komanditní firmou. Podle výroční zprávy Möbel Walther si loni polepšila o 3,3 procenta. Jednatelem je Karel Rupeš (na snímku), jenž na příchod konkurenční Kiky reagoval: “V nově otevřené prodejně v Brně uvidíte naši strategii – masívně jsme rozšířili prodejní plochy věnované doplňkům.”

Europa Möbel
tržby: 1 miliarda KORUN
České obchody Europa Möbel nabízejí nesmontovaný nábytek a poněkud strohé prodejní prostředí kompenzují nižší cenou. Evropský řetězec Europa Möbel vznikl v padesátých letech v NDR. Po celé Evropě má nyní síť tří tisíc prodejních míst. V Česku jsou jen tři – v Praze, Brně a Ostravě. Celkové tržby skupiny dosáhly úrovně 1,46 miliardy eur. Šéfem firmy je Klaus Röper, který je zapsán také coby jednatel české pobočky. Ta je založena jako komanditní společnost.
“Náš zákazník je člověk, který se snaží při koupi nábytku co nejvíc ušetřit,” říká šéf marketinku Roman Olžbut. Podle něj je univerzálnost, se kterou přichází kika, špatnou cestou k dobytí části trhu.

kika
celkové tržby: 1,1 miliardy eur
Rodinná firma otevřela před měsícem první obchodní dům v Praze-Průhonicích o rozloze 21 tisíc metrů čtverečních. Staví i druhý. Skupina kika/Leiner má v Rakousku 33 obchodů. Spolu s dalšími třemi v Maďarsku vykazuje obrat 1,1 miliardy eur při téměř 7 tisících zaměstnancích. Do vstupu na český trh investovala kika 36 miliónů eur a tvrdí o sobě, že je nejsilnějším hráčem na rakouském trhu. Hodlá expandovat na Slovensko a do Chorvatska. Firmu založil před 32 lety Herbert Koch. Generálním ředitelem Kika Nábytek je Georg Wöhrer.


Hospodářské noviny, 12.7.2005, autor: Vendula Běláčková

,Server AkcniCeny.cz nabízející aktuální přehled letákových akcí 21 maloobchodních společností (Tesco, Hypernova, Carrefour, Interspar atd.) spustil novou podobu stránek. Uživatelé budou nyní moci např. hledat nejen v databázi zboží, ale i v letákových stránkách. „Nová funkce umožní hledání i ojedinělé vyhledávání v náhledech letáků podle města, maloobchodního řetězce a kategorie zboží,“ přibližuje project manager serveru Robert Hell.

–sch-

×

Ekologická iniciativa Henkelu

Starší článek

Akční ceny nabízí víc

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pilsner Urquell

Lahev Pilsner Urquell se mění. Folii nahradí recyklovatelná zlatá etiketa

Značka Pilsner Urquell představuje další důležitý krok na cestě k udržitelnosti. Do roku 2030 chce být značka  uhlíkově neutrální. Od března…
8. 3. 20218. 3. 2021
Extra

Skvělé nápady se rodí u piva

ADVERTORIAL Od prázdného papíru po realizaci jen za sedm měsíců. Tak vznikl unikátní koncept obchodu Sportissimo. Sedm měsíců — to byl veškerý čas,…
8. 3. 20218. 3. 2021
Média

Češi objevují nové sporty, MMA se leckdy vyrovná fotbalu

Představíme nové televizní studio s rozšířenou realitou a chystáme rekordní počet přenosů, říká šéf stanic O2 TV Sport Marek Kindernay Některé…
7. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Konference Lions Live: Normál se nevrátí. Chce to odvahu a data

Agentury ani marketéři se nemohou těšit, že po pandemii bude klid. Rychlé změny z byznysu nezmizí, poroste důležitost dat i ochoty…
6. 3. 20217. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více