Trh s bílou technikou by měl letos v České republice stagnovat na 1,5 milionu prodaných spotřebičů, tvrdí generální ředitel společnosti Whirlpool pro Českou a Slovenskou republiku Radek Novotný. Samotná firma očekává vlastní růst v České republice o zhruba 15 procent, doplnil prezident Whirlpool Europe Michael Todman.
„Trh je v současné době negativní, ale očekáváme, že na celoroční úrovni bude stabilní,“ uvedl Novotný. Firma drží na českém trhu druhé místo, v celé Evropě jí patří čtvrtá příčka. Každý z trhů má podle Novotného svá specifika. Například v České republice jsou v domácnostech menší kuchyně a také větší poptávka po menších spotřebičích. Významný je podle něj ale trend vyššího zájmu o vestavěná zařízení. „Kuchyně se stávají jednou z nejatraktivnějších a nejvíce využívaných částí bytu,“ uvedl.
Americká firma má v Evropě zhruba deset výrobních závodů na produkci praček, myček, sušiček, chladniček a dalších zařízení. Největším závodem na výrobu praček je slovenský Poprad, kde firma v posledních letech postupně navyšovala produkci na současné téměř dva miliony kusů za rok.
Spíše nežli o výstavbě nových závodů firma zvažuje rozšíření současných, jak to učinila na Slovensku či v polské Wroclavi. „Máme několik projektů, které zkoumáme, a musíme rozhodnout, kam bychom ji (výrobu) umístili. Poprad je jednou z variant,“ řekl Todman. Firma také sleduje možnost expanze do Ruska.
Evropská komise na začátku měsíce na popud Whirlpool zahájila vyšetřování ve věci podezření na nekalou soutěž ze strany jihokorejských dovozů chladniček. Whirlpool má údajně důkazy, že korejští výrobci prodávají v Evropě některé typy chladniček levněji než na domácím trhu a za cenu pod výrobními náklady.
Whirlpool je světovou jedničkou ve výrobě tzv. bílé techniky. Loni firma celosvětově utržila 13,2 miliardy dolarů při zisku 406 milionů. Největším trhem je pro firmu Severní Amerika následovaná Evropou a Latinskou Amerikou. V ČR firma loni zvýšila prodej meziročně o 16 procent, největšími konkurenty jsou společnosti Electrolux, Bosch a Siemens.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).