Síť Tesco expanduje v Británii i v Česku
Největší britský obchodní řetězec Tesco, podnikající i v Česku, dosáhl v období od března do května vysokého meziročního růstu tržeb. Jak v pátek na valné hromadě oznámil management, díky novým provozům ve střední a východní Evropě a v Asii vzrostl tento ukazatel celé skupiny o vysokých 15 procent.
V Británii, kde má tato síť již třináctiprocentní podíl na trhu, se tržby zvedly o něco méně, o 11,3 procenta. Společnost však ve své zprávě pro tisk neuvádí konkrétní výsledky v librách šterlinků.
“Tesco je jedna z nejlépe řízených společností ve Spojeném království,” řekl agentuře Bloomberg analytik Hilary Cook. Zdůraznil, že vedení řetězce je v Británii “až paranoidní” v úsilí, aby zákazník dostal vše, co si jen zamane.
MEZITITULEK: Letos to bude na trhu tvrdší
Prodej na domácím trhu byl podle finančního ředitele sítě Andyho Higginsona stimulován zejména zvýšenou poptávkou po oděvech a televizních přístrojích. Jedním z úspěšných strategických postupů bylo podle šéfa společnosti Terryho Leahyho snížení cen nabízeného zboží za celý minulý finanční rok, končící únorem, v úhrnné hodnotě 147 miliónů liber.
Finanční ředitel Higginson však na páteční valné hromadě varoval akcionáře, že v letošním roce bude obchodování tvrdší, zejména vzhledem rostoucím cenám pohonných hmot a zvýšením některých nákladů, například za nájemné.
Přesto se však podle agentury Reuters společnosti daří úspěšně konkurovat druhé největší britské síti Asda, která je dceřinou firmou amerického obchodního obra Wal-Mart.
V letošním roce hodlá management Tesca expandovat zejména v zahraničí včetně Česka.
MEZITITULEK: V Česku je Tesco páté
Jak ČTK řekla Jana Matoušková, mluvčí Tesco Stores ČR, ve druhé polovině roku tato síť otevře sedm hypermarketů. Nyní v tuzemsku tato síť provozuje šest obchodních domů a dvacet obchodů.
Tesco Stores ČR loni podle téhož zdroje vykázaly tržby ve výši 21 miliard korun. A mezi deseti největšími obchodními řetězci zaujaly podle tohoto ukazatele páté místo.
Podle servisu BBC je řetězec Tesco vystaven v Británii kritice některých skupin odpůrců jeho rychlého rozvoje. Svou expanzí do co největšího počtu lokalit ve Spojeném království údajně ničí drobné a střední obchodníky.
Osm organizací, které vedou kampaň proti tomuto řetězci, se spojilo ve sdružení zvané Tescopoly. Na své internetové stránce tvrdí, že šéfové Tesca, zejména Terry Leahy, se těší přízni labouristické vlády a mají na ni vliv. Leahy je členem čtyř vládních odborných komisí.
Hospodářské noviny, 27.6.2005, autor: Miroslav Prchal
Podobné zprávy

Tento mění design produktů a komunikaci s VMLY&R Commerce a Ogilvy
Dentsu spouští produkci Content Symphony, řídí ji Radim Kameník

Volkswagen spustil soutěž Zažij Euro. Vítěz soutěže povečeří s Petrem Čechem
