Reklamnímu průmyslu chybějí velké akce
Slabší růst v porovnání s příštími roky. Tak dopadne podle odhadů letošní rok pro reklamní průmysl. Letos jej totiž nečeká žádný velký sportovní svátek či politická událost, které by výdaje na reklamu výrazně zvyšovaly. V prvním pololetí letošního roku se tak podle předběžných čísel zveřejněných analytickou společností TNS Media Intelligence zvedly příjmy z reklamy o 4,1 procenta. Za celý rok to bude ještě méně, přibližně 3,4 procenta.
“Ve srovnání s loňskými 9,8 procenta jde o velmi slabý růst. Ale vzhledem k chybějícím velkým akcím, jako byla olympiáda nebo prezidentské volby v USA, jde o slušný výsledek,” citoval server adage.com Stevena Frederickse, prezidenta TNS.
Celkem by tak firmy měly za svou propagaci v letošním roce utratit přibližně 530 miliard dolarů. Nejvíce tradičně ve Spojených státech, které představují asi polovinu reklamního trhu. Z těchto více než 260 miliard zamíří přibližně 145 přímo médiím. Ostatní výdaje “spolknou” různé propagační akce, jako například sponzorink sportovních klání.
Reklamní průmysl se podle odborníků rychle mění. Přicházejí nové nápady, strategie propagace, nové prostředky, jak zaujmout spotřebitele. Přesto je v něm i něco nadmíru stabilního: firmy, které vydávají na reklamu nejvíce. V čele se už po padesát let drží automobilka General Motors (GM) a výrobce spotřebního zboží Procter & Gamble.
Obě firmy se na špici usadily již v roce 1956, kdy časopis Advertising Age poprvé sestavoval žebříček sta firem, které za rok utratily ve Spojených státech za reklamu nejvíce. První místo si zajistila firma GM s rozpočtem 170 miliónů dolarů následovaná Procter & Gamble s 85 milióny. Loňské výdaje už byly několikanásobně vyšší, obě firmy investovaly do propagace bezmála čtyři miliardy dolarů.
Za padesát let se byla mezi ně schopna několikrát vklínit jen společnost Philip Morris, největší výrobce tabákových produktů na světě. Letos však převzal koncern Procter & Gamble firmu Gillette, která vloni na žebříčku byla 41. a má tak svou pozici proti tabákovému gigantu pojištěnou, píše server newsday.
Hospodářské noviny, 30.6.2005, autor: Adam Junek
Podobné zprávy
Young Lions: Katogorii Print vyhráli David Böhm a Richard Vlček z Publicis Groupe

Česká televize je nejsledovanější od olympiády v Naganu
Epic PR vstoupila do Asociace Public Relations (APRA)
