Poslanci se opět neshodli na pravidlech digitalizace

15. 6. 2005 09:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Poslanci se zatím nedohodli na pravidlech přechodu k digitálnímu vysílání. Vymezit by je měla novela mediálního zákona. Debatu o ní ale sněmovní výbor pro kulturu opět přerušil, a to do příštího týdne.
Přechod ze současného analogového na digitální vysílání má umožnit, aby v České republice vzniklo 12 a v budoucnosti až 24 televizních programů. Novela mediálního zákona by měla stanovit podmínky udělování licencí; počítá i s tím, že současné celoplošné soukromé televize Nova a Prima by měly dostat prostor k digitálnímu vysílání. České televizi totéž již dříve zaručil zákon o elektronických komunikacích.
Sněmovna radu pro vysílání v únoru požádala, aby s udělením licencí počkala právě na novelu mediálního zákona. Rada ale již loni v listopadu vyhlásila výběrové řízení na digitální licence a žadatelé do něj již investovali nemalé úsilí.
Poslanec ČSSD Ladislav Skopal (ČSSD) se obává, že sněmovna nestačí schválit předlohu včas a rada udělí digitální licence dřív, než se poslanci na novele shodnou. Přerušení debaty v úterý navrhl Petr Pleva z ODS. Uvedl, že teprve odpoledne dostali poslanci úplně nový Skopalův návrh, se kterým se ještě nestačili seznámit. Podle něj se přitom podstatně liší od toho, co Skopal navrhoval minule.
Skopal však novinářům řekl, že rozdíly mezi oběma materiály nejsou tak velké, jak Pleva tvrdí. Dodal, že novou verzi novely konzultoval s ministerstvy informatiky a kultury.
Někteří žadatelé o licence se obávají, že podle staršího Skopalova návrhu budou mít provozovatelé digitálních sítí – České radiokomunikace, Czech Digital Group a Český Telecom – právo určovat, kdo bude v jejich sítích vysílat. Bez jejich potvrzení, že souhlasí s vysíláním dotyčného programu ve své síti, by rada nemohla udělit licence. Skopal řekl, že tuto dohodu s operátory jako podmínku pro udělení licence už nový návrh neobsahuje.
Ve hře je stále i další představa o podobě novely, kterou prosazuje Pleva.
Digitální televizní vysílání má divákům přinést nejen více programů, ale i řadu doplňkových služeb, například více informací o vysílaných programech či možnost sázení a posílání mailů prostřednictvím obrazovky. Podle Skopala však teď hrozí, že „celá Evropa bude vysílat digitálně“, v České republice to ale kvůli neustálým sporům nepůjde.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.