Politické debaty sledují statisíce diváků
Nejsledovanější politickou diskusí je Sedmička na Nově, následována nyní Nedělní partií na Primě a Otázkami ČT. Po odchodu Václav Moravce pořad ČT poklesl o jednu příčku. Vyplývá to z údajů o sledovanosti pořadů. Ať se však dívá hodně diváků nebo málo, diskuse z obrazovek ČT, Novy a Primy určitě nezmizí.
“Velké diskusní politické pořady jsou otázkou prestiže, budeme je nabízet i nadále. U diskusních pořadů není kritérium sledovanosti to hlavní,” řekla například mluvčí Primy Jana Malíková. Podobné pořady mají velkou tradici ve státech označovaných jako stabilní demokracie.
Sedmičku na Nově letos v průměru sledovalo 808 000 diváků, Otázky Václava Moravce na ČT (od ledna do poloviny května) 596 000 a Nedělní partii na Primě 461 000 lidí. Sledovanost Otázek však po Moravcově odchodu klesla; pět zatím odvysílaných pořadů s Janem Němcem v roli moderátora vidělo v průměru 328 000 diváků, tedy asi o 90 000 méně než Partii ve stejném období.
“Je to dost, vzhledem k tomu, že diskuse běží v neděli kolem poledne. Bez výrazných změn v dramaturgii si ale nemyslím, že by se počet diváků v dohledné době rapidně zvedl,” míní o sledovanosti všech pořadů Jan Potůček, novinář a redaktor Reflexu, jenž se na oblast médií specializuje. Rozhodně by si tyto pořady dokázal představit v jiných, atraktivnějších časech, řekl.
Přes léto si politické debaty v přímém přenosu dají pauzu, další várka bude na diváky čekat od září. Mezitím budou tvůrci pořadů přemýšlet nad změnami, které by mohly jejich pořady zatraktivnit. V pořadech nyní dostávají prostor zejména politici, občas se však ozve volání po účasti odborníků nespojených s některou z politických stran.
To například měl v plánu prosadit ve větší míře i Moravec ve svém pořadu. Zda se toho například diváci Otázek dočkají po letní pauze, mluvčí ČT Martin Krafl nesdělil. “Na podzimní podobě (pořadu) právě pracujeme, žádné konkrétní informace v této souvislosti zatím bohužel nemám,” uvedl Krafl. Změny čekají podle mluvčí Primy i Nedělní partii. Zda se promění podoba Sedmičky, mluvčí Novy Veronika Šmítková neuvedla.
Podle Potůčka jsou změny v posledních letech patrné právě i u komerčních stanic, dříve podle něj například nebylo zvykem v Sedmičce zpovídat hosty přes telemost. “Diskusním pořadům chybí odborníci. Systém ‘jeden na jednoho’ plus moderátor je přežitý. Vítaným oživením byly Otázky Václava Moravce, v nichž se objevovalo více hostů a nejen politici,” uvedl.