Počet majitelů set-top boxů roste

17. 6. 2005 09:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Puma s Fotbalovou asociací České republiky představily nové dresy

Puma ve spolupráci s Fotbalovou asociací České republiky slavnostně představila dresy národního týmu pro nadcházející 2 období, ve kterých si mimo jiné reprezentanti zahrají letošní Euro.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Počet majitelů zařízení potřebných pro příjem digitálního pozemního televizního vysílání, takzvaných set-top boxů, podle odhadů zřejmě v Česku překročil hranici 20 000. Některé optimistické odhady hovoří až o 45 000 set-top boxech mezi lidmi. Vyplývá to z ankety ČTK. Digitální vysílání funguje zatím zkušebně pouze v Praze a okolí. Digitální pozemní signál využívá i zhruba 100 000 předplatitelů kabelových sítí.
„Majitelů set-top boxů je podle odhadů prodejců asi 45 000. Zhruba 15 000 lidí si za poslední půlrok pořídilo TV přijímače v cenové hladině nad 20 000 korun, které mají set-top box již interně zabudovaný,“ sdělil Jiří Chvojka, místopředseda představenstva společnosti Minority, která se uchází o digitální TV licenci s plnoformátovým programem 5TV. Prodej zařízení se pohybuje okolo dvou až tři tisíc měsíčně, ale předpokládá se trojnásobné zvýšení, dodal.
Loni na podzim se odhady pohybovaly kolem 5000 až 10 000 majitelů set-top boxů, podle dostupných údajů se tak za půl roku jejich počet zvýšil několikanásobně. Podle aktualizovaných údajů společnosti Czech Digital Group, která provozuje jednu ze zkušebních digitálních sítí, je nyní v zemi asi 20 000 až 30 000 majitelů set-top boxů.
„Podle našich informací se za posledních pět měsíců prodalo tolik set-top boxů, jako za čtyři předchozí roky najednou,“ řekl předseda představenstva společnosti CDG Leoš Pohl. Zkušební digitální vysílání v ČR totiž začalo již v roce 2000.
Počty majitelů set-top boxů se snažila zjistit i hudební stanice Óčko, která se rovněž uchází o digitální licenci. Podle ředitele Jiřího Balvína je v ČR mezi lidmi asi 30 000 až 35 000 set-top boxů.
„Troufnul bych si odhadovat 20 000 až 25 000. To je taková spodní hranice odhadu,“ řekl Radek Donát ze specializovaného internetového obchodu DVBTshop.net zaměřeného na pozemní digitální vysílání.
Digitální signál z pozemních vysílačů využívají i kabeloví operátoři. Petr Kacafírek za síť Karneval řekl, že nyní přejímají z pozemních vysílačů digitální signál Novy, který pak dále distribuují analogově; důvodem je lepší kvalita obrazu. „Týká se to asi 100 000 domácností,“ uvedl Kacafírek. Do budoucna chce pozemního digitálního signálu využít i UPC.
Digitální televizní pozemní vysílání má lidem přinést lepší kvalitu obrazu, v budoucnu pak minimálně 24 převážně nebo zcela neplacených programů. Pomocí set-top boxů budou mít diváci výhodu používat doplňkové služby, například budou mít přístup k podrobným informacím o vysílaných pořadech, ale budou moci i posílat maily či třeba sázet na výsledky sportovních podniků.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání nyní v tendru vybírá, kdo pro digitální pozemní vysílání dostane licence; těch by mohla udělit celkem 12.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.