Pivovary začaly nabízet pivní mixy

28. 6. 2005 00:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Cestu proti proudu připomíná počínání některých domácích pivovarů, které začaly vyrábět pivní limonády či míchané pivní nápoje. Typický český pivař nemá totiž rád změny a drží se své desítky nebo dvanáctky. Mírně klesající tuzemská spotřeba ale nedává pivovarům spát. Prostor vidí hlavně u mládeže, která často pije lihoviny mixované s nealko nápoji.
„Pivní trh není izolovaný a stává se čím dál víc komplexním nápojovým trhem,“ vysvětluje Alexej Bechtin, mluvčí Plzeňského Prazdroje, proč lídr českého trhu přišel s „pivem-nepivem“ Frisco. Do něho se ke sladu místo chmele přidávají přírodní aromata.
Podobně jako v Královském pivovaru Krušovice, vyrábějícím citronovo-pivní mix Radler, jde ale stále jen o doplňkový sortiment. Jeho podíl na celkové spotřebě je tak nízký, že ho Výzkumný ústav pivovarský a sladařský ani do statistik nezahrnuje. „Je to tak okrajové množství, že ho není třeba sledovat,“ uvedl jeho pracovník Petr Brynych. Odhaduje se, že ročně se v Česku vyrobí mírně nad tisíc hektolitrů pivních mixů z více než 18 miliónů hektolitrů celkového výstavu.
„Pokud se někdy mixy prosadí, je to otázka výměny generací,“ soudí Zdeněk Mikulášek z Rodinného pivovaru Bernard. Drtivá většina domácích pivovarů je proto nevyrábí. Podobné novinky se u nás jen velmi těžko prosazují. Před několika lety zkoušela s „mixovaným“ pivem prorazit skupina Drinks Union, ale po pár měsících pivo s fernetovou a citronovou příchutí stáhla. Neprodávalo se. Trh na to nebyl připraven. „Možná jsme trochu předběhli dobu,“ říká prokurista firmy Josef Vejlupek. Inspiraci hledají české pivovary v Německu, kde v prvním čtvrtletí prodej piva klesl o 3,5 procenta, zatímco zájem o mixy vzrostl téměř o pět procent. „Tam táhne růst mladá generace a sportovci. Možná i k nám se mixy pomalu dostanou, ale půjde to pomalu. Je to osvěžující nápoj, ale nedá se toho vypít víc než ta jedna lahvička,“ říká Brynych.
Podle Petra Ungermana ze Staropramenu má české pivo skvělé produktové vlastnosti, a je proto na něm jen velmi málo co zlepšovat. „Smíchání s limonádou či jiným nealkonápojem mu nepřidá,“ uvedl. Nevěří proto, že by mixované pivo zvýšilo domácí spotřebu.
Česko je sice s téměř 160 litry na hlavu a rok vypitého piva stále na špici světových statistik, ale sami Češi už tolik piva nevypijí. Odhaduje se, že 20 až 30 litrů z uvedených 160 zkonzumují turisté.
V prvním čtvrtletí výroba pro domácí trh meziročně klesla o téměř pět procent na 3,26 miliónu hektolitrů. Nebýt úspěšného exportu, který stoupl o více než 15 procent, odvětví by se propadalo. Pololetní čísla ještě nejsou k dispozici.

MEZITITULEK: Výstav piva v Česku
(v tisících hektolitrů)
1960, 11 418
1970, 16 276
1980, 17 475
1990, 19 198
2000, 17 924
2003, 18 548
2004, 18 750
2005, 19 010 až 19 050 (odhad)

Hospodářské noviny, 28.6.2005, autor: Zdeněk Zuntych

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.