Náklad deníků světa loni vzrostl o 2 %
Průměrný náklad deníků ve světě dosáhl loni 395 milionů výtisků, což bylo takřka o 8 milionů výtisků (o 2 % ) víc než v roce 2003. Noviny jakékoli periodicity vycházejí v 215 zemích světa, informovala Tatiana Repková, ředitelka výzkumu a řízení informací Světového sdružení novin (World Association of Newspapers, WAN). Loni WAN zaznamenal 6 580 deníků vydávaných v 186 zemích. Letos se podle Repkové čekají celkové výdaje na reklamu 352 miliard USD, v přepočtu asi 11,106 bil. SKK, což by mělo být o 4,2 % více než v roce 2004. “V rámci reklamních médií nejvíc výdajů pohltí televize. Předpokládá se, že její podíl na reklamním koláči bude 39 %. Hned za ní následují noviny, které by měly mít 30-% podíl na reklamním trhu. Je však třeba říct, že podíl televize by měl letos klesnout na úkor internetu,” uvedla Repková.
Tržby novin ve světě podle odhadu WAN představují za rok 2004 158 miliard USD, přičemž 102 miliard USD byly tržby z inzerce. Zbytek, tedy 46 miliard USD, byly tržby z prodeje. Podle statistik WAN takřka polovinu reklamního trhu má Severní Amerika, hlavně USA. Na Evropu připadá méně než třetina, na Asii pětina. Podíl ostatních kontinentů na reklamním trhu byl nevýrazný. “Mezi nejrychleji rostoucí trhy z hlediska počtu titulů patří Asie, kde jsme loni zaznamenali růst 4,1 % a za posledních 5 let 5,5 %. Z pohledu růstu vydávaných titulů nejvýznamnější meziroční růst byl v Jižní Americe, kde loni přibylo 6,3 % deníků. Následovala Afrika, kde vzrostl v roce 2004 počet titulů o 6,0 %. Třetí Asie s 4,1-% meziročním nárůstem má ale celkový náklad deníků 20-krát větší než Jižní Amerika, takže pozornost mediálního byznysu se soustředí na Asii a hlavně na mimořádně dynamickou Indii a Čínu,” poznamenala Repková.
WAN vznikl po 2. světové válce, oficiálně funguje od roku 1948. Nyní reprezentuje 18 000 novin, jeho členy je 72 národních sdružení vydavatelů novin, jednotliví výkonní představitelé novin z 102 zemí, 11 zpravodajských agentur a 9 regionálních a celosvětových tiskových skupin.
-tasr, zem-