Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Lidl neuspěl kvůli tomu, jak vypadá

Redakce MAM20. 6. 2005

Strohá uniformní architektura supermarketů už by se do centra měst nemusela dostat tak snadno, jako tomu často bylo dosud. Ke skupině protestujících proti vzhledu některých obchodů se totiž přidali také státní úředníci.
Ti nepíší petice, ale začali více než dříve posuzovat, zda je vzhled supermarketu v souladu s okolím. V Olomouci dospěli úředníci stavebního úřadu k dosud nevídanému závěru. Firmě Lidl odmítli vydat územní rozhodnutí. Zdůvodnili to tím, že by prodejna svým vzhledem pokazila dojem z okolí. “Je to ryze účelová stavba, která nemůže ve městě obstát,” uvedli.
“Je to neobvyklé, ještě jsem o takovém rozhodnutí neslyšel. Svědčí o odvaze úředníků,” řekl František Korbel, advokát z Tábora, který se zabývá referendy a spory spojenými se stavbou supermarketů.
“Stavba musí odpovídat vzhledu okolí. Tuto námitku dost často používáme, ale dosud nebyla v případě supermarketů využita,” řekl Vítězslav Dohnal z organizace Ekologický právní servis Brno.

MEZITITULEK: Firma mlčí
Firma Lidl se odmítla vyjádřit k rozhodnutí i k tomu, zda se proti němu odvolá. Neodpověděla ani na další dotazy Hospodářských novin, zaslané elektronickou poštou. Krajský úřad uvedl, že dosud žádné odvolání od společnosti Lidl neobdržel.
“Je to poprvé, co jsme odmítli supermarket kvůli jeho vzhledu. Jindy jsme se s investorem vždy domluvili na úpravách projektu,” říká Miloš Hlaváček, zástupce vedoucí stavebního odboru.
Naproti plánované stavbě stojí finanční úřad a bytový dům, budovy moderní architektury. Opodál je výrazná hala Univerzity Palackého a naproti ní nový bytový dům, také vzhledem moderní a originální. Místo je navíc v ochranném pásmu městské památkové rezervace.
V Olomouci už jedna prodejna Lidl stojí. Vznikla u vnitřního frekventovaného průjezdu městem naproti panelovému sídlišti. A další se má stavět v bývalém areálu průmyslového podniku. “Dříve jsme nevěděli, jak obchody Lidlu vypadají, jaký mohou mít celkový dopad na své okolí. Teď už ale ano,” uvedl Miloš Hlaváček.

MEZITITULEK: Soud má stejný názor
Na skutečnost, že by se úřady měly zabývat tím, jaký vliv má stavba na své okolí, upozornil už také Nejvyšší správní soud. Ten posuzoval stížnost na stavbu továrny společnosti Nemak na Mostecku. Ve svém rozhodnutí soud kritizuje postoj správních orgánů, které tvrdily, že v případě stavby závodu firmy Nemak není potřeba vydávat souhlas se zásahem do krajinného rázu.
Soud k tomu uvedl: “Popis stavby naznačující trojlodní dispozici s mírami šedesát krát třicet krát šestnáct metrů, spolu s doprovodnými stavbami, může stěží někoho nechat na pochybách, že by stavba nemohla snížit nebo změnit krajinný ráz,” uvedl soud.
Lidé, kteří se problémy kolem výstavby obchodních center zabývají, míní, že olomoucký příklad může změnit dosavadní praxi ve výstavbě. Ale také nemusí. “Záleží, jak nakonec vydávání povolení dopadne. Mohlo by to znamenat změnu architektury supermarketů i jiný výběr lokalit,” míní advokát a táborský radní Korbel.
“Nepředpokládám, že by se přístup začal hned hromadně měnit, ale ostatní stavební úřady to zaregistrují. Byla by to šance začít uplatňovat argumenty týkající se vzhledu i v dalších případech,” míní Vítězslav Dohnal z Ekologického právního servisu.

MEZITITULEK: Řekli o stavbě
“Nízká úroveň architektury velkokapacitní prodejny Lidl, vycházející jednoznačně z pouhé účelovosti, by obstála v okrajových částech města a ve skladových areálech, nikoliv však v městském prostoru.” Miloš Hlaváček, magistrát
“Stavba musí odpovídat okolí. Tuto námitku dost často používáme, ale dosud nebyla v případě supermarketů využita.” Vítězslav Dohnal, Ekologický právní servis
“Úřady mají chránit životní prostředí a kulturní hodnoty.” František Korbel, advokát
“Úřad se postavil jednoznačně na stranu veřejného zájmu na zachování kvality městského prostředí a kvality bydlení. Je zachráněna plocha, která bude využita tak, aby nezatěžovala životní prostředí ani nenabourávala urbanistickou koncepci.” Dominika Kovaříková, Duha
“Jde o vnitřní věc firmy, nebudeme se vyjadřovat.” Firma Lidl

Hospodářské noviny, 20.6.2005, autor: Martina Macková, Tomáš Fránek

×

Al-Káida v Iráku nespokojena se zpravodajstvím Al-Džazíry

Starší článek

Kasa.cz za hranice

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé
Foto: T-Mobile

Externí komunikaci operátora T-Mobile vede Zuzana Svobodová

Počátkem dubna 2021 nastoupila na pozici manažerky externí komunikace Zuzana Svobodová, která bude zároveň zastávat funkci tiskové mluvčí. Ve své roli bude…
8. 4. 20218. 4. 2021
Marketing

CSR ve firmách je trendem

Některé firmy v posledních letech kladou zvýšený důraz na aktivity spojené se společenskou odpovědností a dělají dobře. Svědčí o tom výsledky 11. ročníku…
8. 4. 20218. 4. 2021
Marketing

Svaz obchodu a cestovního ruchu spustil kampaň proti potravinovým kvótám

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) spouští kampaň proti zákonu k povinným kvótám na české potraviny. Úvahy o jejich zavedení se objevují už několik…
8. 4. 20218. 4. 2021
Lidé

Michal Malysa povede komunikaci společnosti Eurowag

V roli head of group communications bude řídit komunikaci skupiny na patnácti trzích. Do firmy přichází po čtyřech letech v Deloitte, kde byl zodpovědný za PR.
8. 4. 20218. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Marketing Packety v regionu střední a východní Evropy řídí Barbora Langer
Zlata Ulrichová přešla z Rohlik.cz do Billy, povede strategický marketing

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více