Když značky žijí hudbou
Mezi nejviditelnější sponzory letních akcí a festivalů taneční hudby, rocku, world music, hip hopu atd. patří určitě pivovary, a to především Plzeňský Prazdroj. Nepřehlédnutelnými jsou také Česká spořitelna, Kofola a Pinelli (Semtex).
Každá značka cílí jinam
Na období prázdnin je připraveno asi 24 velkých hudebních festivalů. Téměř všechny mají svého hlavního sponzora a spoustu sponzorů dalších. “Značky Plzeňského Prazdroje (PP) sponzorují celkem okolo 40 festivalů a tři hudební turné. Partnersky se podílejí i na několika desítkách dalších, což ale nejsou akce patřící do sponzorských aktivit značek, ale spíše do oblasti obchodní spolupráce v jednotlivých regionech,” potvrzuje velký výčet sponzorských aktivit Alexej Bechtin, corporate communications manažer společnosti.
Jaké žánrové ladění přisoudili v PP svým značkám? Pilsner Urquell se zaměřuje na mezinárodní hvězdy, Gambrinus na rock a pop, Velkopopovický Kozel na folk & country a Frisco na taneční hudbu. Výjimkou v tomto “rozdělení” hudebních žánrů je pouze Radegast, který se kromě folk & country a zahraničních interpretů profiluje prakticky v celé šíři hudebních žánrů ve svém domovském regionu na Moravě.
Konkrétně tedy Pilsner Urquell participuje na sponzorství červnových United Islands of Prague, Benátská noc je “made in” Gambrinus, folkovou Zahradu podporuje Velkopopovický Kozel a na Colours of Ostrava se pije Radegast. Hip Hop Kemp podporuje značka Gambrinus a o Summer of Love se dělí Frisco a Pilsner Urquell (hlavním sponzorem obou posledních je Pinelli). Letošní novinkou je pro Plzeňský Prazdroj například podpora Carl Cox Festival (Pilsner Urquell, Frisco) nebo Music Open Air Trutnov (Gambrinus).
Produkce a kampaně
Nejen sponzorství, ale i samotnou produkci festivalů si na sebe vzala společnost Pinelli, konkrétně se značkou Semtex. “Sponzorujeme zhruba osm hudebních festivalů a dva produkujeme. Těmi jsou Semtex Culture festivaly, které budou již druhým rokem v Praze a Brně,” říká Kamila Pavelková, marketingová manažerka společnosti. Mezi nejdůležitější festivaly Semtexu patří Hip Hop Kemp, Summer of Love, Hradhouse, Colours of Ostrava, Trnkobraní, Cosmic Trip, spolupracuje i na Sázava Festu.
“Kampaně k festivalům Semtex Culture jsou zcela pod naší kontrolou a na jejich přípravě spolupracujeme s agenturou Depo Crew,” vysvětluje plánování podpory festivalů Kamila Pavelková. A jak je to u ostatních?
“Každý festival a kulturní projekt tohoto typu má většinou svou vlastní kampaň, která je zaměřena na dané publikum. Není naším cílem nijak výrazně zasahovat do charakteru kampaně jako takové,” tvrdí Jarmila Plachá, ředitelka korporátního marketingu a sponzoringu České spořitelny.
Plzeňský Prazdroj má sponzoringové aktivity včetně komunikace zakotveny v ročních marketingových plánech. “Jednotlivé kampaně jsou plánovány společně s organizátory, ale připravujeme i vlastní komunikaci. Individuálně se může jednat o celonárodní reklamní kampaň, regionální komunikaci, internetové prezentace, soutěže a další aktivity. Značky jsou ale komunikovány i přímo na místě prostřednictvím pivních stanů, bannerů nebo nafukovadel,” říká Alexej Bechtin.
Výdaje do sponzoringu rostou
“Celkové výdaje na sponzoringové aktivity lze označit za mírně rostoucí,” komentuje sponzorství z pohledu financí Bechtin. “Výdaje na sponzoring hudby lze z rozpočtového hlediska označit jako významnou část, protože investice do sponzoringu letních hudebních festivalů a spojené komunikační kampaně jsou nedílnou a plnohodnotnou součástí marketingového mixu značky,” dodává.
I Jarmila Plachá potvrzuje za Českou spořitelnu významnost těchto investic: “Většina našich partnerství v rámci letních hudebních festivalů je dlouhodobá. Sponzoring hudebních festivalů je součástí naší sponzoringové strategie a tvoří její významnou část. I do budoucna plánujeme pokračovat ve spolupráci s osvědčenými partnery v této oblasti.“
Česká spořitelna letos sponzoruje celkem sedm hudebních festivalů. Konkrétně šlo o již realizované festivaly Respect, Khamoro a United Islands of Prague. Během léta budou následovat Colours of Ostrava a např. celoroční projekt Colours of Music. “Společným, i když ne nezbytným jmenovatelem ve většině akcí je world music, na místě příjemná a nekonfliktní atmosféra, vnímavé publikum, prostředí tolerance a vstřícnosti,” vysvětluje Jarmila Plachá.
Festival Colours of Ostrava přilákal kromě generálního partnera (ČS) množství dalších sponzorů. Mezi nimi můžeme jmenovat Kooperativa Pojišťovnu, ČEZ, Plzeňský Prazdroj, Kofolu, Semtex, Mlékárny Kunín atd.
ČEZ, který kromě několika výjimek podporuje spíše projekty vážné hudby, má ve svém sponzorském portfoliu kromě ostravského festivalu také Blus alive v Šumperku a Přerovský jazzový fetival. “Podporujeme zhruba 15 letních a podzimních projektů z oblasti hudby. Nejdéle Smetanovu Litomyšl, zhruba 10 let. Investice do sponzoringu hudebních festivalů u nás tvoří asi 5 % celého mixu a v čase jsou mírně rostoucí,” tvrdí Ladislav Kříž, vedoucí tiskového oddělení ČEZ.
Rostoucí výdaje na sponzoring vnímá i Naďa Šimuneková, marketingová manažerka Kofoly, i když v mírnějším tempu. “Investice do hudebních akcí nejsou v rámci marketingového mixu nejpodstatnější. Máme několik větších priorit, které jsou pro život značky důležitější. V podpoře těchto setkání vidíme ale velký smysl.” Kofola, jež podporuje festivaly jako Colours of Ostrava, Hip Hop Kemp nebo Trnkobraní, se nespecializuje na určité hudební styly. “Kofola Stage, která je na většině festivalů, hostí různé hudební žánry od rockové muziky přes world music až po alternativu a hip hop,” doplnila Naďa Šimuneková.
Letní hudební festivaly
název – datum, místo (hlavní sponzor), web
Carl Cox Presents The Festival – 1. 7., Roudnice nad Labem (Red Bull, Plzeňský Prazdroj a KMV), www.carlcox.cz
Okolo Třeboně – 1. 7., Třeboň (Regent), www.okolotrebone.cz
Zahrada 2005 – 2. 7., Náměšť na Hané (Plzeňský Prazdroj), www.folkcountry.cz
Colours of Ostrava – 8. 7., Ostrava (Česká spořitelna), www.colours.cz
Mighty Sounds – Summer Ska Punk Explosion! – 8. 7., Olší u Tábora, www.mightysounds.cz
Starobrno – Festival Slunce – 8. 7., Hodonín (Starobrno), www.festival-slunce.cz
Folková růže 2005 – 14. 7., Jindřichův Hradec (Plzeňský Prazdroj), www.folkcountry.cz
Festival Boskovice – 14. 7., Boskovice (Česká spořitelna), www.unijazz.cz
Masters of Rock – 15. 7., Vizovice (Plzeňský Prazdroj), www.mastersofrock.cz
Cosmic Trip Open Air – 22. 7., Teplice (Pinelli/Semtex), www.cosmictrip.cz
Open Air Musicfest – 22. 7., Přeštěnice (Plzeňský Prazdroj), www.prestenice.cz
Benátská noc – 29. 7., Malá Skála (Plzeňský Prazdroj), www.benatskanoc.cz
Sázava Fest – 4. 8., Sázava (Pivovar Krušovice), www.sazavafest.cz
Love Planet Open Air – 12. 8., Tábor (T-Mobile), www.loveplanet.cz
Eurotrialog – 12. 8., Mikulov (Plzeňský Prazdroj), www.eurotrialog.cz
Setkání 2005 – 13. 8., Benešov (Plzeňský Prazdroj), www.folkcountry.cz
Sony Ericsson Hradhouse – 13. 8., Boskovice (Sony Ericsson), www.hradhouse.cz
Hip Hop Camp – 19. 8., Hradec Králové (Pinelli/Semtex), www.hiphopkemp.cz
Summer of Love – 19. 8., Pardubice (Pinelli/Semtex), www.summeroflove.cz
Trutnov Open Air – 19. 8., Trutnov (Toi Toi), www.trutnov.openair.cz
Open air festival Okoř – 20. 8., Okoř, www.folkcountry.cz
Trnkobraní – 26. 8., Slušovice (Zubr, Litovel), www.trnkobrani.cz
Macháč 2005 – 26. 8., Máchovo jezero, www.unitedmusic.cz
Vizovické trnkobraní – 26. 8., Vizovice (Starobrno), www.vizovicketrnkobrani.cz