Miliarda ze zrušené reklamy v ČT možná pomůže novým digitálním TV
Z České televize zřejmě postupně do roku 2008 zmizí téměř veškerá reklama, což představuje zhruba miliardu korun. Šance, že částka pomůže rozjezdu digitálního vysílání, tady je, shodují se zástupci agentur i žadatelů o licence. Musí však začít vysílat a neoddalovat start digitálního vysílání, vyplývá z ankety ČTK.
“Pokud nové stanice neexistují a zákon upravující digitální vysílání se stále odkládá, tak by peníze šly jinam,” míní Štěpán Wolde ze společnosti ARBOmedia, která nyní prodává reklamní čas v ČT. Novým stanicím také bude trvat několik měsíců, než si najdou své divácké zázemí, a zadavatelé inzerce by tak v tu dobu investovali jinde. Woldeho by tak nepřekvapilo, kdyby noví vysílatelé po nějaké době prodali své získané licence silnějším subjektům, třeba i nynějším provozovatelům Nova a Primy.
V první fázi digitalizace by měly vzniknout tři digitální sítě. Jednu zřejmě obsadí Česká televize a Český rozhlas, další dvě pak soukromí provozovatelé; do dvou let by se měl počet sítí zdvojnásobit a nabízet nejméně 24 volně šířitelných programů. O prvních 12 celoplošných a regionálních licencích nyní rozhoduje Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Pokud by je na podzim udělila, nové televize by měly začít vysílat podle současného zákona do 360 dnů. Není však jisté, zda rada licence udělí či zda nebude tendr zrušen novelou vysílacího zákona, kterou projednává sněmovna.
Již dříve uvedl Martin Nováček z mediální agentury OMD, která se zabývá i analýzami trhu, že návrh na zrušení reklamy na ČT a zvýšení poplatků by měl logiku, pokud by se reklama rušila ve shodě s nástupem digitálního vysílání; miliarda navíc by mohla usnadnit vstup nových vysílatelů do éteru. “Pokud omezování na ČT začne dříve, než se rozjede digitalizace, tak to bude značné přihrání peněz soukromým televizím Nově a Primě,” uvedl dříve.
Odpůrci rušení reklamy na ČT tvrdí, že miliarda poslouží spíše nynějším komerčním stanicím, zejména Nově, k níž nyní míří většina výdajů na televizní reklamu. Podle generálního ředitele Novy Petra Dvořáka je skutečně možné, že část peněz z této částky skončí u Novy a Primy. “Budou je ale muset získat ve standardním konkurenčním prostředí. Očekáváme také, že část financí přejde i do jiných médií, například do tištěných,” sdělil Dvořák s tím, že rušení reklamy na ČT otevírá prostor na reklamním trhu i pro nové žadatele o digitální licenci.
Bývalá šéfka Primy a současná žadatelka o digitální licence pro dva své tématické programy Kateřina Fričová sází na to, že zadavatelé využijí právě lépe cílených diváckých skupin u těchto stanic. “Když hovoříme s mediálními agenturami, tak obecně vítají, že … v rámci tématických stanic budou moci lépe cílit na určité skupiny,” uvedla.
Podle předsedy vysílací rady Petra Pospíchala se nedá říct, že by se miliarda přesunula nějakým jednoduchým způsobem k současným či vznikajícím televizím, na to jsou pravidla trhu příliš složitá. “Ale může to znamenat, že pro rozjezd digitálního vysílání tady bude více peněz,” řekl ČTK Pospíchal ve středu po přijetí novely o poplatcích. Podle něj mohou tematické televize se svým specifickým publikem přilákat i takové inzerenty, které se nyní reklamě v TV vyhýbají.