Bitva sponzorů už začala

16. 6. 2005 00:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Behavio otestovalo Habánské zákony od WMC Grey a hokejový spot Komerční banky od VCCP Prague

Agentura Behavio již tradičně otestovala dvě nejúspěšnější reklamy měsíčního kola Souboje spotů. V březnovém klání uspěly Habánské sklepy a Komerční banka. O tom, s čím uspěly u diváků, si přečtěte v aktuálním vydání Marketing & Media 16/2024.

Reklama
SDG

Ještě 358 dnů zbývá do fotbalového mistrovství světa v Německu. Vstupenky jsou však už teď vzácné. Přitom jen zhruba třetina z 3,4 miliónu se dostane přímo k fanouškům. Přes 800 tisíc lístků je už zadaných. Ke zbytku se dostanou zájemci jen prostřednictvím patnácti mezinárodních a šesti národních sponzorských partnerů FIFA. Sponzoři totiž získali vedle licencí na reklamu také právo žádat až třicet tisíc lístků na jednotlivou organizaci či firmu, zahrnutou do portfolia hlavního sponzorského partnera. Podniky je mohou vydat třeba jako ceny v zákaznických soutěžích.

MEZITITULEK: Marketinkový rekord
V každém případě je mistrovství světa v kopané největší marketinkovou událostí všech dob. Jen v Německu vydají sponzoři letos v souvislosti s mistrovstvím 2,1 miliardy eur. V roce konání to bude dalších 2,7 miliardy. To je absolutní rekord.
Výdaje se vyplatí. Marketinkoví odborníci spočítali, že každý obyvatel planety zhlédne nejméně pět přímých přenosů. Samozřejmě včetně reklamy.
Národní partneři FIFA zaplatí za reklamní licenci třináct miliónů eur. Za to získají kontingent vstupenek a právo umístit reklamu na stadiónech a využívat symboly mistrovství v Německu. Mezinárodní partneři platí za licenci 40 miliónů eur. To jim umožní celosvětové využívání symbolů mistrovství v reklamních kampaních. Je to drahé, ale podle sponzorů se to vyplatí.
Jihokorejská automobilka Hyundai dává k dispozici veškerý vozový park. S výjimkou autobusů, kterými budou cestovat národní týmy. Hyundai totiž autobusy nevyrábí. Takže ke slovu přijdou německé vozy Mercedes a MAN. Ale protože si Jihokorejci zajistili, co se dopravy na čtyřech kole týče, exkluzivitu, budou původní značky přelepeny symboly Hyundai. Automobilka také slibuje, že kdo si v době mistrovství koupí její vůz, dostane jako přídavek vstupenku. Jihokorejci věří, že díky takovému nasazení zvýší známost značky natolik, že do pěti let prodají každoročně šest miliónů vozů.
Obdobně uvažuje letecká společnost Emirates. Hodlá obdarovávat vstupenkami cestující, kteří využijí jejich služeb. Emitent platebních karet Master-Card vydává speciální platební kartu, Master Card Official Card 2006 FIFA World Cup. Majitel se automaticky stává účastníkem soutěže o vstupenky.
Koncern Philips dodává osvětlení stadiónů, velkoplošné obrazovky a elektronické zařízení stadiónů vůbec. Ale Philips očekává hlavně průlom v oboru televize s vysokým rozlišením (HDTV). V tom spolupracuje s placenou televizní stanicí Premiere, která bude snímat a exkluzívně vysílat všech 64 zápasů HDTV technologií. V plné kvalitě lze signál vychutnat jen na širokoúhlých obrazovkách ve formátu 16:9. A to je také doména Nizozemců.

MEZITITULEK: Šampionát pomáhá prodeji
Firma Addidas si svými aktivitami na mistrovství světa v Japonsku a Koreji vysloužila zvýšení obratu o třicet procent. Při loňském mistrovství Evropy v kopané zvýšila svůj podíl na trhu s vybavením pro kopanou z 33 na 35 procent. V Německu dodá nejen míče, ale také oblečení pro vlajkonoše, sběrače míčů, rozhodčí a dobrovolné pomocníky. Díky tomu chce už příští rok zvýšit svůj obrat v segmentu vybavení pro fotbal nad hranici miliardy eur.
Optimistický je i řetězec rychlého občerstvení McDonald’s. „Už na mistrovství Evropy jsme díky sponzorování vyhráli neoficiální soutěž o pozornost diváků,“ pochvaluje si Johan Jervoe, marketinkový ředitel firmy v Německu. Ovšem chce to nápady. Mc Donald’s přišel v Portugalsku s ideou „sportovní eskorty“. Při zápasech německého mužstva mohlo své idoly doprovázet při nástupech k zápasům vždy pětadvacet chlapců. Nápad se ujal. Takže král hamburgerů získal se svou licencí i právo postavit 1400 „eskortérů“, kteří budou tentokrát doprovázet všechna mužstva. „Pro děti to je jako vstupenka do ráje – a tu jim zajistíme my!“ těší se Jeroe.
Zda a kolik vydělají sponzoři na mistrovství přímo, je nejasné. Jen v Německu chce symboly mistrovství využít na 350 zavedených značek. „Tolik jich nedokáže vnímat nikdo,“ konstatuje Stephen Schröder, odborník na sponzorink firmy Sport+Markt.

Hospodářské noviny, 16.6.2005, autor: Petr Němec

Redakce MAM

Další zajímavé čtení