Agentury soupeří o reklamu, která má z ČT zmizet

15. 6. 2005 00:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Reklama
SDG

Česká televize shání obchodníka na zboží, které možná nebude vůbec mít k dispozici. Výběrové řízení na prodejce reklamy ve veřejnoprávním vysílání totiž vypsala v době, kdy poslanci chtějí televizi reklamu odebrat a vedení Kavčích hor proti takové variantě nic nenamítá.
Přijímání přihlášek končí přesně za týden a vítěz se České televizi podle zadávací dokumentace zavazuje, že bude její reklamní čas prodávat pět let, od roku 2006 do roku 2010. Jenže už tento týden chtějí někteří poslanci navrhnout rychlý tříletý útlum veřejnoprávní reklamy na méně než polovinu současného prostoru.
A s takovou variantou zadání úkolu pro mediální agentury nepočítá. „V podmínkách nic takového není,“ sdělil obchodní ředitel České televize Martin Švehla.
Už příští rok chtějí poslanci zakázat přesouvání reklamních spotů mezi kanály ČT 1 a ČT 2. Takové omezení znamená podle odhadů mediálních agentur zhruba o pětinu nižší tržby. V roce 2007 by se pak měl objem reklamy ve veřejnoprávní televizi snížit z půlhodiny denně na necelých patnáct minut.
Ze současných více než miliardových tržeb, pro které ČT hledá nového „správce“, by už po prvním roce uzavřeného kontraktu zbyla méně než polovina.
„Taková možnost explicitně v zadávací dokumentaci není rozpracována. Ze zadání je však zřejmé, že pokud se změní legislativní podmínky pro reklamu nebo výrazně poklesne podíl ČT na sledovanosti, smluvní strany plán upraví,“ říká generální manažer agentury Arbomedia Michael Richter.
Arbomedia je současný prodejce reklamy v ČT a usiluje o prodloužení kontraktu. O tom, kdo další má o výběrové řízení zájem, nechce televize hovořit. Zájem však už dříve oznámila společnost Regie Radio Music (RRM) a včera účast v tendru potvrdila i další velká mediální agentura Media Marketing Services (MMS). „Ano, výběrového řízení se zúčastníme,“ sdělil HN jednatel MMS Daniel Sedláček.
Obchodní ředitel ČT Martin Švehla pouze uvedl, že podklady si vyzvedlo více zájemců. „To číslo je vyšší než tři. Víc jich zřejmě nebude, protože do uzávěrky, která je příští týden, by už nikdo další nabídku asi připravit nedokázal,“ řekl Švehla. Agentury, které svou účast již potvrdily, se shodují, že nově navržený útlum reklamy, se kterým původní zadání nepočítá, by jim zkomplikoval situaci.
Nižší objem reklamy znamená pro agentury menší zisk z provize a odchod z méně výdělečného obchodu není jednoduchý. Smlouvu uzavřenou s ČT není podle dosavadních podmínek možné vypovědět okamžitě. „To záleží na okolnostech. Obchodování na mediálním trhu má určité své zákonitosti, důležitou roli hrají jak měsíční, tak i roční periody,“ sdělil Švehla.
„S kompenzacemi za nižší obchody s reklamou výběrové řízení nepočítá. Bylo by to nepříjemné, ale řešitelné,“ soudí ředitel RRM Martin Konrád.
„Taková situace skutečně není z pohledu nového mediálního zastupitele příliš šťastná. Prodej reklamního času v televizi je náročný a vyžaduje investice, které je třeba plánovat s dlouhodobým výhledem,“ dodává Richter.
Komentář, str. 9

MEZITITULEK: Reklamní milióny
ČT utrží za reklamu miliardu korun ročně. Nyní hledá nového obchodníka s reklamním časem.
Zájem o zakázku potvrdily tři agentury: Arbomedia, Regie Radio Music a včera i Media Marketing Services.
Provize u podobných reklamních obchodů se pohybuje obvykle mezi 7 až 10 procenty. Agentury tak bojují o roční příjmy ve výši kolem 80 miliónů korun.
Poslanci chtějí v pátek navrhnout zákon, který by už v roce 2007 snížil objem reklamy v ČT na více než polovinu.

Hospodářské noviny, 15.6.2005, autor: David Macháček

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Zpravodajský portál iDnes.cz mediální skupiny Mafra po několika letech nabídne novou podobu. Zjednodušuje strukturu, zvyšuje podíl obsahu a klade větší důraz na moderní formáty. V první fázi prošla změnou domovská stránka a její hlavní části: Zpravodajství a Sport.