Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Pumpy s věrnými zákazníky těží z tradice

Redakce MAM13. 6. 2005

Řekne-li se čerpací stanice, více než 80 procentům lidí v Česku se jako první vybaví značka Benzina. A pokud mají výzkumy společností Gfk a Incoma pravdu, patří Benzině – společně s Aralem – i první místo v žebříčku preferovaných čerpacích stanic. Dává jim shodně přednost 14 procent v průzkumu oslovených řidičů. Využije těchto čísel i nový majitel firmy, polský PKN Orlen? O budoucnosti značky totiž stále není rozhodnuto.
Červené pumpy přitom nepatří k tomu nejmodernějšímu ani nejlacinějšímu, co nabízí tuzemský trh. Značka, která se poprvé objevila na štítech čerpacích stanic před sedmačtyřiceti lety, těží u nás nejen ze své letité tradice, ale i své nejpočetnější sítě. Jejích 314 oficiálně uváděných pump s červeným logem výrazně vede nad druhou firmou v Česku – Čeprem, které dnes spravuje 182 stanic EuroOil.
Logickou odpověď na otázku, proč tedy stále trvá tak velký zájem o pumpy Benziny, když v tvrdém konkurenčním boji nabízejí leckteré jiné firmy modernější servis, rozsáhlejší shopy, větší počet myček i lacinější benzín, dává pětasedmdesátiletý Plzeňan Václav Spěváček. “Je to zvyk. Léta prakticky nebylo kde čepovat jinde, dálkové trasy nejezdím a Benzina je v každém městě prakticky na každém rohu. Proč bych měl jezdit někam jinam a dál?” ptá se. “Benzina má stále spoustu věrných zákazníků, kteří ji berou jako poctivou a tradiční značku,” potvrzuje i Ivan Indráček, šéf Společenství čerpacích stanic, hájící u nás zájmy spíše menších provozovatelů.
Firma, která ovládá zhruba 14 procent tuzemského maloobchodního trhu pohonných hmot, má tedy ve městech určitý stabilní “kádr” zákazníků. Místní komunikace a řadové silnice, kde je Benzina vidět nejčastěji, však nepředstavují zrovna lukrativní lokality. Ty ziskovější – především dálnice – ovládla v devadesátých letech dravější konkurence. To je spolu s modernějším vybavením a servisem důvodem, proč firmy jako ConocoPhillips, Aral, Shell nebo Agip dosahují při nižším počtu svých čerpacích stanic mnohem vyšších průměrných prodejů na jednu pumpu.

MEZITITULEK: Tradice i dluhy
Národní podnik a značka Benzina vznikly v roce 1958 místo dosavadního Benzinolu, který devět let před tím vznikl spojením 26 velkoobchodních firem. V dalších letech byla Benzina vždy součástí velkých společností, nejdelší dobu jí vládl koncern Chemopetrol, až v roce 1990 se stala samostatným státním podnikem.
Ne nadlouho. Při privatizaci čtyři roky poté, rozdělila vláda Benzinu na tři díly – část získalo Čepro, zadlužená část podniku se 190 pumpami zůstala státní organizací a zbytek přešel na akciovou společnost. Akciová Benzina získala síť 280 čerpacích stanic, které byly pro odlišení od státních – zelených – přebarveny na červenou. Státní Benzinu nakonec přivedly zděděné dluhy do likvidace a pak výslednému prodeji do rukou Čepra.
Problémům se nevyhnula ani “červená” Benzina. Nezbytná modernizace stanic v duchu zákonných ekologických limitů ji přišla hodně draho. V letech 1996 až 1999 vydala společnost na nutnou modernizaci přibližně 7,7 miliardy korun. Jen menší část pocházela z vlastních zdrojů, za miliardu vydala dluhopisy a 4,5 miliardy si půjčila.
Tyto obrovské investice přitom podle některých lidí z oboru nepřinesly čerpacím stanicím Benziny takové zlepšení, aby firma dokázala svou úrovní konkurovat předním mezinárodním řetězcům, působícím na tuzemském trhu. “Říká se, že náklady na obnovu některých z pump přišly až na třicet miliónů korun. Na spoustě z nich ty peníze moc vidět nejsou,” říká jeden z minoritních akcionářů mateřského Unipetrolu.
Obrovské dluhy u bank i Unipetrolu táhne Benzina za sebou dodnes. V době nástupu posledního generálního ředitele Davida Thomy do firmy v roce 2000 zbývalo 5,5 miliardy dluhů, do dnešního dne toto číslo kleslo o dvě miliardy. Thoma předminulý týden na funkci rezignoval, náročný úkol bude tedy nyní řešit jeho nástupce – Holanďan Frederik Jules Emich, muž se zkušeností managera v konkurenčním rakouském OMV i maďarském MOL. Do vedení Benziny jej dosadil nový vlastník Unipetrolu – polský PKN Orlen.

MEZITITULEK: Přežije značka Benzina?
Poláci si jsou vědomi, že musí kvalitu své sítě zlepšit. I to je jeden z důvodů eminentního zájmu o nákup Aralu v Česku s jeho 69 lukrativními a moderními čerpacími stanicemi. Cena však bude vysoká, odhaduje se něco mezi třemi a čtyřmi miliardami korun. Ale to, co by s ohledem na ekonomickou situaci nezaplatila sama Benzina, může investovat silný Orlen, který i s Benzinou má nyní ve střední Evropě více než 2700 pump.
Takže jak bude vypadat síť Benziny třeba za deset let? Bude menší o stovku pump, které v nejbližší době Orlen prodá společnosti ConocoPhillips. Nové vedení tvrdí, že ty zbylé čeká tentokrát důsledná modernizace s využitím nejmodernějších technologií. Jen jedna věc prý není jistá: Jestli to ještě bude značka Benzina. “O jejím zachování či přejmenování se ještě nerozhodlo,” potvrdil minulý týden znovuzvolený místopředseda představenstva Benziny Tomáš Zikmund.

Hospodářské noviny, 13.6.2005, autor: Miroslav Petr, Jakub Salát

×

V čele hitparády potřetí novinka Čechomoru

Starší článek

Seat se stahuje z rallye

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: iStock

Témata, která dělí společnost: dominuje zdraví

Několik témat dělí českou společnost na pět skupin. Liší se zájmy, obavami a také aktuálními i budoucími možnostmi. Jsme ohroženou skupinou Početně…
27. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Návrhář Černý a herečka Vagnerová jsou novými ambasadory značky Lexus

Módní návrhář Jan Černý se stal novým ambasadorem automobilky Lexus. Je součástí rodiny, do níž patří šéfkuchař Zdeněk Pohlreich nebo herečka Tereza…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

MZd posunulo termín pro mediálky. Důvod? Malé opravy zadání

Dnes v 10 hodin dopoledne mělo být uzavřeno odevzdání přihlášek do výběrového řízení pro mediální agenturu. To ministerstvo zdravotnictví vypsalo…
26. 2. 202127. 2. 2021
Média

Pořad Epicentrum. Česká televize bude sumarizovat aktuální vládní opatření

Živé přenosy z tiskových konferencí vlády tlumočené do znakového jazyka, celodenní zpravodajský servis ČT24, večerní speciály i webové…
26. 2. 202126. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více