Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Češi letos budou méně utrácet a více spořit

Redakce MAM26. 5. 2005

Češi předpokládají, že letos budou méně utrácet a více spořit, vyplývá z evropské studie Barometr Cetelem. V ČR by měly podle průzkumu v tomto roce klesnout výdaje domácností na nákup spotřebního zboží. Téměř každý druhý český spotřebitel chce zvýšit své úspory, růst výdajů preferuje třetina dotázaných. V evropském měřítku převyšují očekávané úspory zamýšlené výdaje o dvě procenta.
Spotřebitelské nadšení panuje podle průzkumu v Maďarsku, kde více než polovina obyvatelstva si přeje zvýšit své výdaje na spotřebu. Podobně je tomu i v Itálii, spotřebitelský optimismus je také v Rusku a ve Španělsku. Vyvážené preference výdajů a úspor mají Francouzi a Poláci.
Reálné riziko poklesu spotřeby je vedle ČR také ve Velké Británii, kde nárůst úspor očekává 56 procent respondentů. Nevyhnutelné se zdá být zpomalení spotřeby v Německu. Předpoklady ohledně budoucí spotřeby tam jsou nejpesimističtější z 12 sledovaných evropských zemí. Upřednostňování úspor je tak podle studie logickým krokem.
Na Slovensku převyšuje podíl lidí dávajících přednost úsporám před spotřebou o 14 procent. “Je to v souladu se spíše pesimistickými prognózami Slováků ohledně vývoje své koupěschopnosti,” uvedla studie.
Nejvíce Čechů (46 procent) plánuje nakupovat v tomto roce služby týkající se volného času a cestování. Spotřebitelé mají zájem také o potřeby pro kutily (30 procent), elektrospotřebiče (28 procent), nábytek (27 procent) a rekonstrukci bydlení (25 procent). Podobně je tomu i v ostatních evropských zemích. Výrazněji více chtějí Češi nakupovat sportovní potřeby (24 procent), zatímco evropský průměr je dvacet procent.
Analytik Patria Finance David Marek míní, že v Česku se letos pravděpodobně zvýší útraty domácností i úspory. Výdaje domácností na spotřebu by se letos měly zvýšit o tři až čtyři procenta. Poměr úspor a disponibilního důchodu se ale podle něj dále mírně sníží. “Jednou z příčin poklesu míry úspor jsou velmi nízké úrokové sazby, které nemotivují k vytváření úspor ve formě termínovaných vkladů,” dodal.
Studie Barometr Cetelem, která slouží jako zdroj informací pro účastníky spotřebitelského trhu, je výsledkem průzkumu spotřebitelů ve 12 evropských státech. Průzkum uskutečnila firma Institut Research International, která se telefonicky dotazovala 8000 respondentů a provedla též 60 osobních rozhovorů.

×

Ředitelem Českého rozhlasu bude dál Kasík

Starší článek

Kabriolety jsou na vzestupu

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Kupi.cz/Benu

DATA: Letáky jsou zpět. A nabobtnaly

Letákový průmysl zažívá, po útlumu v loňském roce, opět rozmach. V mnoha ukazatelích se podle statistik, o které se s MAM podělil server Kupi.cz, největší…
14. 4. 202114. 4. 2021
Lidé

Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Novým mluvčím skupiny PPF se stal Leoš Rousek. Kromě komunikace s médii bude mít na starost rozvoj investorské a byznysové komunikace PPF.
14. 4. 202114. 4. 2021
Lidé

Zástupcem šéfredaktora Eura bude Štěpán Etrych

Novým zástupcem šéfredaktora obnoveného magazínu Euro se od června stane Štěpán Etrych. Podílet se bude na přípravě a realizaci nové obsahové strategie,…
13. 4. 202114. 4. 2021
Marketing

Dm drogerie uvádí k životnímu prostředí neutrální řadu produktů Pro Climate

Společnost dm drogerie markt vyvinula ve spolupráci s Technickou univerzitou v Berlíně klimaticky neutrální řadu. Na českém trhu zatím označení Pro Climate…
13. 4. 202113. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Z čela Shoptetu odchází Miroslav Uďan, nahradí jej Samuel Huba
Novým výkonným ředitelem Makra byl jmenován Atila Yenisen

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více