Osobnímu prodeji se u nás daří
V České republice se i v době velkého rozmachu maloobchodní sítě daří osobnímu prodeji, který v posledních letech vykazuje rostoucí tržby. Osmi hlavním hráčům na poli osobního prodeje, kdy prodejce dochází za zákazníky domů, loni vzrostl obrat meziročně o 21 procent na 3,95 miliardy korun. Asociace osobního prodeje (AOP) uvedla, že osm jejích členských firem loni evidovalo 195 500 prodejců. Ženy měly na jejich počtu 95procentní podíl. Více než polovina prodejců pracovala na částečný úvazek. “Osobní prodej zaujímá na našem trhu ojedinělou pozici danou dlouhodobým přerušením kontinuity vývoje osobního prodeje po roce 1948,” řekl ČTK předseda představenstva AOP Zdeněk Fibich. V zemích Evropské unie a na světových trzích jde o standardní součást obchodní nabídky na trhu, dodal.
Osobní prodej podle něj slavil v předválečném Československu úspěchy a po čtyřicetileté pauze znovu začal své kořeny v ČR zapouštět na začátku 90. let minulého století. “Na trh vstoupily zejména společnosti, které mají za sebou dlouhou a úspěšnou celosvětovou činnost a tradici,” uvedl Fibich.
AOP sdružuje společnosti Avon, Amway, Just, Lux, Mary Kay, Oriflame, Tupperware a Vorwerk. Loni kvůli porušení stanov AOP vyloučila ze svých řad společnost Winston International.