EK vyzvala státy, aby digitalizovaly televizi do roku 2012

25. 5. 2005 08:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Evropská komise vyzvala členské státy EU, aby se zaměřily na rok 2012 jako nejzazší termín pro plný přechod na digitální televizní a rozhlasové vysílání. Zdůraznila, že se tím zlepší kvalita přenosu, zvýší se možnost zavádět nové kanály a uvolní se prostor pro další služby.
„Tím, že doporučujeme rok 2012 jako konečný termín pro přechod z analogového na digitální vysílání, chceme dát politický signál účastníkům na trhu i spotřebitelům, že digitální televize bude brzo realitou,“ uvedla komisařka Vivane Redingová.
Na základě údajů, které poskytly členské státy, dospěla komise k závěru, že Rakousko, Německo, Španělsko, Finsko, Švédsko a Malta jsou schopny plně digitalizovat vysílání do roku 2010; Belgie, Řecko, Slovinsko, Slovensko, Maďarsko a Británie to dokáží do roku 2012. Ostatní státy včetně ČR podle sdělení komise neodpověděly na dotazník.
Digitalizace televizního a rozhlasového vysílání je v rukou členských států. Komise se nicméně snaží jejich počínání sledovat, aby mohla v budoucnu koordinovat využití uvolněného prostoru pro nové typy služeb, například kombinaci televizního vysílání a mobilních telefonních sítí.
„Chceme dát spotřebitelům jistotu, že když budou dnes investovat do digitálních přijímačů, tak neprohloupí, protože toto vysílání během několika let zcela převládne,“ uvedl mluvčí Martin Selmayr. Podotkl, že při stanovení pevných časových limitů bude také cena digitálních přídavných zařízení nebo televizorů nové generace rychleji klesat.
Pokud by se EU povedlo splnit termín 2012, stala by se první oblastí světa, která by definitivně vypnula pozemní analogové vysílání, a získala by tak značnou komparativní výhodu, podotkl.
Podle údajů zveřejněných komisí dospěla v digitalizaci nejdál Británie, kde tento typ vysílání již obsadil trh z 57 procent. V Německu byl plně dokončen přechod na digitální vysílání v Berlíně a Braniborsku, do roku 2010 by se mělo rozšířit na celou zemi. Rychlý pokrok hlásí Finsko a Švédsko. Země jako ČR, Polsko, Kypr, pobaltské státy, ale i Dánsko nebo Irsko by měly plány dokončit letos.
V Česku předpokládá koncepce zahájení digitálního vysílání od ministerstva informatiky z loňského roku konec analogového vysílání a plný přechod na digitální v letech 2010 až 2012. V první fázi se počítá se třemi digitálními sítěmi s 12 programy. Ve druhé fázi po roce 2007 se uvažuje o šesti digitálních sítích. Minulý týden se uskutečnila první veřejná slyšení zájemců o digitální licence. Představilo se 19 společností.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.