Upomínku kvůli poplatkům dostali i poslanci, ČT akci hájí

25. 5. 2005 08:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Upomínku kvůli nezaplaceným poplatkům dostali i někteří poslanci. Při úterní rozpravě, na které zástupci vedení České televize před poslanci hájili zátah proti neplatičům, se ukázalo, že dopis obdržela odhadem zhruba polovina přítomných členů mediální komise sněmovny. Některé z nich tím ČT rozčílila.
Zástupci ujistili, že vymáhání dlužných koncesionářských poplatků bude pokračovat. Televize se ale omluvila na chyby, jichž se v začátku akce dopustila. Veřejnoprávní televize věří, že některé poslance nerozzlobila natolik, aby kvůli tomu hlasovali proti zvýšení televizních poplatků. Sněmovna o něm má rozhodnout v červnu. Poplatky nerostly od roku 1997.
Diskuse v komisi skončila bez usnesení. Například Petr Pleva z ODS si ale myslí, že zástupci ČT věc vysvětlili a přiznali chyby. „Zazněl i příslib, že do budoucna se nebudou (chyby) opakovat,“ řekl. Hlavně ale oceňuje, že ČT poplatky vymáhá.
Za to televizi pochválila i řada dalších poslanců, zároveň ji ale kritizovali třeba za formulaci upomínky či placenou telefonní linku, na kterou byli původně skuteční i domnělí neplatiči odkázáni. Například Václav Votava z ČSSD si stěžoval na to, že ČT ho upomněla o 214 korun, protože od roku 1998 údajně dluží asi 70 korun, ačkoli on je přesvědčen, že vždy řádně platil. Neví ale, jak by to měl teď dokázat. Navíc prý kvůli tomu protelefonoval víc peněz, než činí celý údajný dluh.
Forma, jakou ČT k upomínkám zvolila, musela podle něj pro mnoho lidí představovat šok. „Jak museli být zděšeni důchodci?“ dotázal se řečnicky. Šéf ČT Jiří Janeček chyby připustil. „Zapomněli jsme na ten nesmírně důležitý, lidský rozměr,“ uvedl.
Upomínku dostala i komunistka Ivana Levá, která ale prohlásila, že si všechny doklady schovává. Zjistila z nich, že kvůli stěhování v minulých letech skutečně asi zapomněla jednou zaplatit, takže prý „ani nemrkla“ a dluh uhradila.
Z debaty také vyplynulo, že databáze poplatníků, kterou vede Česká pošta, není bezchybná, z čehož plynuly i některé omyly. Poslanci také upozornili na to, že ČT dala data občanů, kteří údajně dluží, firmě BSP Lawyer Partners, jíž dluhy odprodala.
ČT se na začátku akce omylem obrátila i na některé lidi, kteří dluh nemají. Podle televize šlo ale jen o 0,7 procenta případů. Případným dlužníkům televize také doporučovala telefonní linku, kde hovor stojí 38 korun na minutu. Od minulého týdne si však lidé mohou své závazky ověřit i na internetu.
Vrchní ředitel ČT František Lambert dnes řekl, že dosud své dluhy uhradilo asi 100.000 lidí, kteří zaplatili zhruba 25 milionů korun. Potvrdil také, že ČT hodlá vymáhat poplatky i od těch, kteří televizi prostě nepřihlásili, a v evidenci tedy nejsou. Varoval je, že jim hrozí pokuta 10 000 korun.
Ze slov právníka ČT Martina Elgera vyplynulo, že vymáhat lze i staré pohledávky, dlužník ale může u soudu namítnout, že věc je už promlčena. Deník Právo dnes uvedl, že lidé, jejichž dluhy vznikly před více než třemi lety, by u soudu mohli uspět právě s argumentem, že dluh je již promlčen.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.