Unie vydavatelů: Audit potvrdil výši prodaných nákladů od ABC ČR
Nezávislý audit výše nákladů pultového prodeje deníků a časopisů potvrdil údaje, které za leden a únor zveřejnila Kancelář ověřování nákladu ABC ČR. Informoval o tom ředitel Unie vydavatelů Jan Šusta. Ze zhruba 130 prověřovaných titulů se údaje o nákladech lišily více než o jedno procento proti ABC ČR v deseti případech v lednu a v 11 případech v únoru.
Audit uskutečnila společnost Vorlíčková & Leitner ve druhé polovině dubna. Na rozdíl od obvyklého ověřování ABC ČR měl auditor přístup i k údajům dvou hlavních distribučních firem PNS a Mediaprint Kapa.
Podle výsledků byl denní prodaný pultový náklad v lednu vyšší u osmi titulů včetně Hospodářských novin (odchylka o 7,78 procenta) a Jihočeských deníků Bohemia (o 3,96 procenta). Například Hospodářských novin se tak v lednu prodalo o 893 kusů více než uváděla ABC. Největší rozdíl audit nalezl u časopisu Businessworld (o 9,5 procenta), což však představuje 49 kusů. Naopak u dvou titulů – The Prague Post a časopis ABC – audit zjistil nižší prodejnost na pultech. V prvém případě byl prodej o 2,3 procenta nižší, ve druhém o 1,3 procenta.
V únoru mělo podle auditu o více než procento vyšší pultový prodej celkem deset titulů, opět včetně HN (odchylka o 7,53 procenta) a Jihočeských deníků Bohemia (o čtyři procenta). Největší rozdíl (o 26,7 procenta) audit nalezl opět u Businessworldu, rozdíl tentokráte představoval 54 výtisků. Nižší prodej na pultech měl opět Prague Post, a to o 6,5 procenta, tedy 24 kusů.
Nezávislý audit pultových prodejů u dvou rozhodujících distributorů byl podle Šusty jednorázovou záležitostí. “Protože potvrdil prodeje, které do ABC ČR nahlásili vydavatelé, není třeba jej v budoucnosti opakovat,” uvedl.
Průzkum unii podle jejího ředitele ale inspiroval k tomu, aby se náklady ověřovaly i u distributorů, a to jednou ročně. Zatím se výsledky ověřovaly dvakrát do roka, ale pouze u vydavatelů. “Ověřování i u distributora by měla provádět ABC ČR,” uvedl.
K ověření nákladů pultového prodeje přistoupila unie poté, co se objevily názory, že údaje jsou zkreslené. Členové unie jsou povinni ověřovat svůj náklad u ABC ČR; týká se to vydavatelství, která sama hlásí tištěný náklad vyšší než 15 000 výtisků nebo prodaný vyšší než 10 000 kusů.