Řetězce: vítězí vlastní značky

13. 4. 2005 00:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Rekordní zisk a rostoucí tržby, zejména díky expanzi do střední a východní Evropy a na Dálný východ. Tím se včera pochlubil jeden z největších evropských maloobchodních řetězců, britská společnost Tesco. Poprvé její hrubý zisk za celý rok přesáhl dvě miliardy liber, jde tak o nárůst o 20 procent, uvedla agentura Bloomberg.
„Tržby poskočily o deset procent na 34 miliard liber a čistý zisk se vyšplhal bezmála na 1,4 miliardy liber, což je o 24 procent více než před rokem,“ vyplývá ze včera zveřejněné výroční zprávy.

Daří se v Česku i v Číně
Nejvíce se o pozitivní výsledky zasloužily nové trhy, tedy střední a východní Evropa včetně Česka a také asijské trhy v čele s Čínou. Dalším významným faktorem byl růst prodejů nepotravinářského zboží. „Tyto oblasti přispěly k hospodaření firmy takovou částkou, jaká ještě před osmi lety představovala celý obrat Tesca,“ uvedl šéf britské společnosti Terry Leahy. Tesco proto chystá také další expanzi v regionech, kde se mu daří. V letošním roce plánuje otevřít přes dvě stovky nových obchodů a čtyřicet z nich bude ve střední a východní Evropě. V Česku, kde má firma šest obchodních domů a devatenáct hypermarketů, otevře osm nových prodejen.
Plány na expanzi má také velký konkurent Tesca, francouzská skupina Carrefour. Včera se pochlubila svými výsledky za první čtvrtletí, kdy tržby poskočily vzhůru o 3,5 procenta na bezmála dvacet miliard eur. Pro firmu je střední Evropa důležitá. „Chceme se zde dostat na jedno ze tří prvních míst na trhu,“ uvedl pro HN Frédéric Paillet, mluvčí francouzského řetězce.

Metro chce posílit v Rusku
Stejně jako konkurence rozšiřuje své aktivity také v Asii. Šanghajská pobočka firmy včera oznámila, že do konce roku otevře nový supermarket v čínské centrální provincii Chenan.
Rostoucí trhy pak učarovaly i dalším konkurentům. Německý řetězec Metro, který v Česku provozuje obchody Makro, se rozhodl pro expanzi v Rusku. Do tří let tam chce zdvojnásobit svůj obrat. V patnácti tamních prodejnách utržil německý řetězec jednu miliardu eur. Růstu chce dosáhnout vyššími prodeji i otevíráním nových poboček, uvedla agentura Reuters.
Velkou zbraní maloobchodních řetězců se v poslední době stávají také tak zvané „private labels“, tedy výrobky prodávané pod značkou samotného obchodu. Navíc řetězce neustále rozšiřují jejich nabídku. Dříve si tak zákazník mohl koupit například toaletní papír Tesco nebo jogurt Mince v obchodě Julius Meinl. Dnes už řetězce nabízejí i luxusnější zboží, jako jsou různé kosmetické přípravky nebo třeba i vína. „Vlastní značky řetězců samozřejmě vítězí nízkou cenou, prodávají se v průměru o 30 procent levněji než konkurenční značkové výrobky. Neznamená to však, že jde o nekvalitní výrobky. V tomto směru se mohou rovnat značkám. Prodejci ale ušetří za reklamu,“ uvedl německý analytik Hans Scheunemann.


Hospodářské noviny, 13.4.2005, autor: Adam Junek, Miroslav Čepický


050413-19 ()

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.