Řetězce tlačí dolů ceny drogistického zboží

20. 4. 2005 00:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Snižování cen ve spotřebním průmyslu je doslova fenoménem posledních let. Spotřební řetězce nutí svou cenovou politikou výrobce drogistického a dalšího zboží, aby tlačili dolů ceny svých značkových výrobků. Jako první tento trend pochopil koncern Procter & Gamble, konkurenti Unilever nebo L’Oreal ho následují až nyní.
Procter & Gamble, jeden z největších světových výrobců potřeb pro domácnost, v posledních třech letech více než zdvojnásobil svůj čistý zisk. Konkurence však „zaspala“. Unileveru například v témže období rostly zisky jen o 3,4 procenta a hodnota akcií mu klesla téměř o pětinu. P&G se podařilo zvýšit hodnotu akcií o osmnáct procent, napsala agentura Bloomberg.

MEZITITULEK: Klíčová je Evropa
Svými prostředky pro péči o děti a kosmetikou konkuruje P&G i koncern Johnson & Johnson, který včera vydal výsledky. Zisk za první čtvrtletí vzrostl o sedmnáct procent na 2,93 miliardy dolarů a tržby na 12,83 miliardy dolarů, přičemž hlavní podíl na prodejích měla divize výroby lékařských zařízení. Koncern má potíže v Indii a v Číně, kde vedou média kampaň za kontrolu kvality dovozového zboží. I když je pro drogistické zboží expanze na rozvojové trhy do budoucna lukrativní, „klíčová je pro ně Evropa“, tvrdí Robert Verhoeven, analytik nizozemské firmy F. van Lanschot Bankiers. Ve srovnání s Indií nebo Čínou zde mají daleko vyšší marže.

MEZITITULEK: Značky řetězců porostou
Ale právě evropští zákazníci se mění. Jednoznačně dávají přednost diskontním řetězcům a levným, takzvaným no-name výrobkům. Dříve než výrobci to pochopily velké řetězce, jako je Tesco a Wal-Mart, a přidaly se k politice velmi úspěšných diskontů typu německého Aldi. Začaly vyrábět své vlastní značky, které nízkou cenou úspěšně konkurují neznačkovým výrobkům z diskontních prodejen. Takzvané private labels již v roce 2000 obsáhly pětinu maloobchodních prodejů v západní Evropě, do roku 2010 to bude třicet procent, předpovídá výzkum newyorské společnosti AC Nielsen.
„Nikdo nerozumí spotřebitelům tak jako diskontní řetězce,“ uznává Paul Polman z P&G. Polman měl v posledních čtyřech letech za úkol zvrátit klesající tržby koncernu v Evropě. Zjistil, že zákazníky mu neubírají tradiční rivalové, ale právě regionální řetězce, které dokázaly například prací prášky nabídnout za poloviční cenu než P&G svůj Ariel.
Koncern tedy snížil ceny některých svých hlavních značek, jako jsou plenky Pampers, vedle Arielu například uvedl na trh levnější prášek Mr. Clean a výsledky se dostavily. „Procter je jasně v čele své třídy,“ říká Jacques-Edouard Charret z francouzského řetězce Casino Guichard Perrachon.
Nový šéf Unileveru Patrick Cescau přiznává, že mu nezbývá nic jiného než napodobit strategii P&G. Výrobce značek Dove nebo Axe se chce soustředit zejména na to, aby své výrobky odlišil od konkurenčních značek řetězců. „Snížení cen bude nezbytné,“ dodává.

MEZITITULEK: Hitem je zdraví a krása
Nejperspektivnějším segmentem trhu bude v příštích letech péče o zdraví a krásu. P&G na to zareagoval svou akvizicí firmy Gillette v hodnotě 57 miliard dolarů, která koncernu velmi rozšiřuje pole působnosti právě v Evropě. Jeho konkurent na tomto poli, francouzský L’Oreal, se musí vyrovnat s tím, že v minulém roce v prodejích jasně vedly levnější kosmetické značky, napsal list Financial Times.

Hospodářské noviny, 20.4.2005, autor: Ethel Kratochvílová

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.