Premium SMS v marketingu: Jak na to?

4. 4. 2005 00:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

10obr_Šťáhlavský-Nikolaj.jpg ()Je třeba říci, že takzvané SMS za speciální tarif – Premium SMS – se využívají z pohledu účelu zákona o loteriích a jiných podobných hrách č. 202/1990 Sb. dvěma způsoby. První způsob užití je typický pro marketingové akce prováděné za účelem podpory prodeje výrobků nebo služeb (nejčastěji spotřebitelská soutěž nebo věrnostní program), kdy cena SMS zprávy (obvykle kolem 6 korun, maximálně do 10 korun za SMS) zahrnuje náklady na přenos a zpracování informací. Cena SMS se v těchto případech rozkládá mezi stát (DPH 19 %), mobilního operátora a technického správce soutěže. Pořadatel soutěže nemá podíl na výnosech z SMS zpráv.

Kde jsou hranice únosnosti
Ve výše uvedeném případě na SMS modelu komunikace profituje i spotřebitel. Oproti využití tradičního poštovního komunikačního kanálu dochází ke značné finanční i časové úspoře. Také nezapomínejme na obvykle vyšší kvalitu komunikace: spotřebitel je obratem SMS zprávou informován například o správnosti odpovědi, registraci soutěžního kódu, výhře atd.
Naprosto odlišným způsobem užití je provozování soutěží za účelem zisku. Takové soutěže se realizují ve vyšších cenových hladinách, nezřídka 30 nebo i 50 korun za SMS. Je pak zřejmé, že tady k porušení zákona č. 202/1990 Sb. opravdu dochází.

Není to výmysl
Jak tedy pořádat spotřebitelské soutěže s využitím Premium SMS tak, aby byly v souladu se zákonem a jeho aktuálním výkladem?
Všechno je v pořádku, pokud využíváme cenové hladiny Premium SMS do 10 korun, pořadatel kampaně nemá výnos z provozu SMS komunikace, při výběru výherce je vyloučena náhoda a při realizaci soutěže jsou použity mechaniky jako znalostní soutěž (znalostní otázky), věrnostní soutěž (kdo nasbírá nejvíce kódů), posouzení kreativních dovedností (nejlepší obrázek, básnička) nebo když vyhrává každý, ale někteří vyhrávají ceny hodnotnější (každý vyhrává hrneček a někdo auto) a losování proběhne při dodržení omezení dle §1, odst. 4 zákona č. 202/1990 Sb.
Protože na poli SMS marketingu vládnou neshody, nechali jsme si výše stanovené názory vypracovat zástupci předních advokátních kanceláří specializovaných na oblast právní regulace reklamy a sázkové činnosti. Výše prezentovaný právní názor se opírá o stanovisko ministerstva financí ze dne 17. března 2005 č. j. 601/34455/2005.

obchodní ředitel společnosti ComGate

Redakce MAM

Další zajímavé čtení