Právo a sales promotion

25. 4. 2005 00:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


V mnoha, i těch zdánlivě nejliberálnějších, zemích EU se to jen hemží detailními předpisy například o tom, jaké slevy, kdy a za jakých podmínek lze nabízet, kdy a jak lze přidávat dárek zdarma a podobně. Ne tak u nás. To je ale podle mého přesvědčení dáno pouze krátkou dobou svobodného vývoje trhu v Česku, nikoliv nějakou vrozenou českou liberálností. Vždyť například zákaz prodávat spojené výrobky jako „1+1 zdarma“ u nás již existoval – byl v Československu přijat v roce 1935.

Na soutěže zostra
Jediná technika sales promotion, která je naopak již sedm let přísně a bohužel nejasně regulována, jsou spotřebitelské soutěže a loterie. Jejich základní podmínky již byly mnohokrát uvedeny, a tak jen připomeňme, že z logického rozboru jejich zákonné definice vyplývají dvě základní varianty těchto akcí:
o výherci se losuje: taková akce je spotřebitelskou loterií, kde výhrou nesmějí být peníze, vkladní knížka, cenné papíry, pojištění a nemovitost, kde souhrn všech nepeněžitých výher za všechny provozovatelem provozované hry v peněžním vyjádření nesmí přesáhnout za jeden kalendářní rok částku 200 tisíc Kč a hodnota jednotlivé výhry nesmí přesáhnout částku 20 tisíc Kč a kde pořádání spotřebitelské loterie je třeba oznámit místně příslušnému finančnímu úřadu;
o výherci nerozhoduje náhoda, ale dovednost apod.: taková akce je spotřebitelskou soutěží, kterou je možné, aniž by šlo o nějaké obcházení zákona, uspořádat víceméně libovolně, s výjimkou těch omezení, která vyplývají z obecných právních předpisů.

Kolo štěstí
Velmi oblíbený je v praxi též princip „vyhrává každý“, který je založen na tom, že náhoda nerozhoduje o výherci (tím je každý), ale pouze o výhře. Výhry se sice různí, ale každý vyhraje něco. V akci tak vyhrává každý účastník, byť ceny v různé výši. Tento princip se řadí mezi spotřebitelské soutěže, avšak toto jeho právní hodnocení vychází z výkladu ministerstva financí (MF), který se v hodnoceném případě týkal tzv. kola štěstí, a proto – jako u každého výkladu – je zde riziko, že se může změnit či že se s ním jiné instituce neztotožní nehledě na to, že MF nemá žádnou pravomoc oficiálně vykládat zákon (to náleží jen soudům).

Prémiové SMS
Výše uvedené principy jsou obecně respektovány již mnoho let. V poslední době však rozvířila diskusi otázka tzv. prémiových SMS. Je pravda, že používání prémiových SMS není v zákoně nijak výslovně upraveno, zákon o loteriích ovšem definuje opravdové loterie tím, že je při nich od účastníků vyžadován tzv. vklad, jehož návratnost se nezaručuje. A právě za takový vklad by mohl být výnos z prémiové SMS za určitých podmínek považován.
Běžná praxe minulých let, a dokonce i některá stanoviska ministerstva financí ke konkrétním akcím nepovažovala ovšem dosud prémiové SMS za překročení zákona. MF ovšem nedávno vydalo „Stanovisko k pořádání soutěží o ceny pomocí SMS“, ve kterém uvádí: „Pokud účastník hry zasílá odpověď na soutěžní otázku zveřejněnou v tisku ve stanoveném tvaru SMS zprávy za speciální tarif, je třeba považovat tuto skutečnost za zaplacení vkladu, jehož návratnost se podle § 1 odst. 1 zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ‚zákon‘), nezaručuje. Je-li výherce navíc vybírán na základě principu ‚vyhrává každá x-tá správná odpověď‘, je naplněn i další znak charakterizující hry, k jejichž provozování je třeba povolení podle zákona, neboť o výhře nebo prohře rozhoduje náhoda, resp. náhodný výběr výherce. Ministerstvo financí však v souladu s § 43 odst. 7 zákona nepovoluje provozování her po SMS, neboť tento způsob provozování nesplňuje všechny podmínky zákona, zejména zákaz účasti na hře osoby mladší 18 let. Provozování těchto her tak odporuje zákonu č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách.“ Toto nové stanovisko samo o sobě bohužel nedává na některé důležité otázky odpověď, a tak v zásadě trvá situace, kdy nikdo zcela přesně neví, co se a smí a co ne, a dodržovat přesně zákon vlastně ani nejde.

Co je a není hazard
Novelizace zákona by proto určitě byla namístě, přičemž pro oblast běžných akcí bez prémiových SMS bylo by možné se opřít jak o plánovanou direktivu evropskou, tak o novou úpravu slovenskou, které snad ukazují evropskou budoucnost. Zjednodušeně řečeno: návrh direktivy zakazuje členským zemím EU omezovat reklamní soutěže, nová slovenská úprava zase přímo stanoví, že „za hazardné hry sa nepovažujú aj propagačné súťaže, ktoré nie sú samostatnou podnikateľskou činnosťou a slúžia len na podporu predaja tovarov a služieb a pri ktorých nie je podmienkou účasti zaplatenie vkladu podľa tohto zákona“. Bylo by tedy určitě kde hledat inspiraci!
Autor je právníkem AK Winter & spol.


p16.jpg ()
Specifická náhoda. „Velmi oblíbený je v praxi též princip „vyhrává každý“, který je založen na tom, že náhoda nerozhoduje o výherci (tím je každý), ale pouze o výhře“, říká Filip Winter.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.