Ovocné vodky a likéry v on-trade aneb Začali jsme být na sladké?

11. 4. 2005 00:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG


Dnes o ovocných vodkách a likérech hovoříme jako o novém trendu v konzumaci, oblibě a preferencích u všech typů spotřebitelů. Ale i v minulosti jsme měli velmi úspěšné a doposud stále existující značky, např. Peprmintový likér, Griotka, Vaječný koňak.


14obr_graf1.jpg ()

Po deseti letech
První „módní“ vlna ovocných vodek začala okolo roku 1994, kdy jsme pronikli do chuti broskvových vodek, které měly nízké procento alkoholu a chutnaly jinak než klasické panáky. Zde nám osvětu této kategorie přinesla značka Koskenkorva Peach, jež se stala na dlouhou dobu lídrem, díky ní přibylo nespočet různých jiných vodek a také příchutí. Toto období trvalo cca tři čtyři roky, pak se obliba konzumentů přesunula zase do jiné oblasti. Poslední módní vlnu jsme zaznamenali před třemi lety, slogan „Něco na tom jablku je“ v podstatě hovoří o všem – opět jsou to příchutě, lídrem bylo zelené jablko od Berentzenu; dnes můžeme zelené jablko najít v portfoliu mnoha výrobců.


14obr_lahve.jpg ()
Zlatý střed
Podívejme se na současný stav této kategorie, které budeme říkat trendová kategorie ovocných vodek a likérů, zahrnující značky Berentzen, Jelzin, Puschkin, Koskenkorva, Amundsen a Jablko Božkov.
Kategorie má dnes téměř 2/3 distribuci na českém trhu on-trade (nachází se v 72 % provozoven).
Její celkový podíl na realizovaných objemech celé kategorie lihovin je 11 %.
V podkategorii nízkoalkoholických lihovin (všechny značky do 35 % obsahu alkoholu) mají v podílech na objemech 31 %.
Tato kategorie je v oblibě a konzumuje se ve všech cenových úrovních on-trade provozoven v ČR: nejvíce v cenovém segmentu B (střední cenová úroveň). V průměru se v jedné provozovně nachází 3,5 značky z této kategorie (viz graf 1).
V rámci této trendové kategorie má největší zastoupení s výraznějším předstihem před ostatními portfolio Berentzen, který své prvenství obhajuje od počátku vstupu na český trh. Nicméně blízkou dvojkou s velkým nárůstem jsou značky Jelzin (viz graf 2).


14obr_graf2.jpg ()

Lidé chtějí i energii
Při bližším pohledu na jednotlivé příchutě vidíme, že „jablko“ vede a je na prvním místě v realizovaném objemu: patří mu téměř 35 % všech objemů této trendové kategorie. Nově mezi tuto kategorii vstoupily tzv. energy vodky, které si získaly rychle oblibu a dnes zaujímají druhé místo. Následují broskve, a to hlavně díky značce Koskenkorva Peach (viz graf 3).
Jak již bylo zmíněno, tyto nápoje jsou oblíbené téměř ve všech typech provozoven, nejvíce však v cenovém segmentu B (cenový střed), kde se jich zkonzumuje více než 50 %.
Dle jednotlivých typů pak dominuje konzumace v restauracích B, barech a klubech. V provozovnách, které vykazují nadprůměrnou konzumaci těchto nápojů, převažují návštěvníci do 25 let a ve věku 26-40 let: celkem tyto provozovny tvoří 70 % z celého trhu.


14obr_graf3a5.jpg ()


 


14obr_graf4a6.jpg ()


Autorka pracuje ve společnosti Data Servis.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení