Češi v loňském roce více utráceli v hypermarketech, naopak méně peněz nechali u pokladen supermarketů. Podle studie společnosti ACNielsen hypermarketům patřícím pětici maloobchodních řetězců loni v tuzemsku vzrostly tržby o sedm procent na 67,7 miliardy korun, naopak supermarkety vykázaly pokles tržeb o 0,4 procenta na 40,7 miliardy korun.
Zatímco průměrná velikost nákupního koše v hypermarketech patřících pětici obchodních řetězců loni činila 419 korun, v supermarketech podle údajů ACNielsen obnášela 157 korun. Hypermarkety vykázaly lepší výsledky také v objemu prodeje na metr čtvereční, a to 111.532 koruny. U supermarketů byl tento ukazatel 105.651 koruna.
„Čeští zákazníci, kteří si v minulých letech oblíbili supermarkety, nyní stále více nakupují v hypermarketech, jež v posledních letech rostou jako houby po dešti. České zákazníky hypermarkety evidentně přesvědčily důrazem na hodnotu a pohodlí,“ uvedla Dana Slámová z ACNielsen.
Obliba hypermarketů v ČR rostla podle Slámové především na úkor tradičních obchodů. „Supermarkety si drží svůj tržní podíl beze změn už od roku 2001,“ uvedla.
V tuzemsku se v letech 2000 až 2004 zvýšil počet hypermarketů o 110 procent na 162 obchodů. ČR tak nyní vykazuje nejvyšší hustotu hypermarketů ve střední Evropě. Na milion obyvatel zde připadá 16 hypermarketů, zatímco například v Maďarsku jich je osm a v Polsku pět. Celkový podíl hypermarketů na hodnotě uskutečněných obchodů na českém trhu vzrostl z 25 procent v roce 2001 na 29 procent o dva roky později.
Na paty hypermarketům a supermarketům však v poslední době podle odborníků šlapou dravé diskontní prodejny, které expanzi na český trh zahájily později.
Na tuzemském trhu měly obchodní řetězce letos v lednu zhruba 162 hypermarketů, více než 200 menších supermarketů a přes 300 diskontních prodejen. Desítka největších řetězců loni podle odhadu společnosti Incoma Research utržila 221,5 miliardy korun, což je meziročně o 20,1 miliardy více.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).