EU zakáže nekalé obchodní praktiky

19. 4. 2005 09:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Ve všech státech Evropské unie budou zanedlouho zakázané dravé obchodní praktiky, jako například zasílání nevyžádaného zboží a další marketingové triky a klamavá reklama. Ministři „pětadvacítky“ pro ochranu hospodářské soutěže v Lucemburku definitivně zpečetili příslušnou směrnici, kterou by členské státy měly převést do svého práva během dvou příštích let.
Nová pravidla hry by se podle europoslankyně Zuzany Roithové měla týkat například klamání českých spotřebitelů před vánocemi, kdy obchodní řetězce slibovaly zboží, které neměly na skladě.
Avšak vicepremiér Martin Jahn, který se jednání zúčastnil, nepředpokládá, že by ze směrnice vyplývaly pro ČR nějaké zásadní změny. Nezávisle na směrnici totiž ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo předlohu zákona zpřísňující regulaci reklamy na výprodeje.
Nová pravidla hry v EU zakazují i další nekalé obchodní praktiky typu pyramidových her. Firmy nebudou moci cíleně svou reklamu zaměřovat na děti, které pak mají přesvědčit rodiče o koupi inzerovaného produktu.
Napříště by už také neměly být možné nejrůznější prodejní akce, na nichž se v zákaznících vzbuzuje dojem, že z nich nelze odejít bez podpisu kupní smlouvy, či nevyžádané návštěvy podomních prodejců v domácnostech. Totéž platí o nabídkách zboží, dodaného „zdarma“ za zavolání, bez informování spotřebitele o ceně hovoru, anebo rozesílání nevyžádaného zboží, po němž následuje účet.
Ty země, které již uplatňují přísnější předpisy, si je mohou dalších šest let ponechat. Dánsku a Švédsku se nicméně nová opatření zdála natolik „měkká“, že hlasovaly proti.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.