Coca-Cola získá čtvrtinu ruského trhu

4. 4. 2005 00:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Americký koncern Coca-Cola, největší producent nealkoholických nápojů na světě, posiluje své pozice v Rusku. Převzetím ruské dvojky na trhu, společnosti Multon, ovládne čtvrtinu místního trhu s nealkoholickými nápoji.
Coca-Cola spolu s řeckou společností Coca-Cola Hellenic Bottling Company, ve které vlastní 24 procent akcií, kupuje stoprocentní podíl v Multonu. Cenu obchodu zatím společnosti tají. Analytici nicméně podle ruského listu Vedomosti odhadují hodnotu ruské firmy mezi 600 až 800 milióny dolarů. Zdroj blízký zainteresovaným stranám však listu sdělil, že by se cena mohla pohybovat okolo 500 miliónů dolarů. Obchod již schválil ruský antimonopolní úřad a Coca-Cola ještě čeká na vyjádření Evropské komise.

Coca-Cola hledá nové trhy
„Akvizice je součástí strategie Coca-Coly, která chce expandovat na rozvíjející se trhy a zvětšit svůj podíl v Rusku,“ citoval server gazeta.ru analytika společnosti Finmarket Andreje Lusnikova. „Investorům dává tento obchod znamení, že se celý ruský spotřební trh dobře rozvíjí a má velké perspektivy,“ dodává Aleksandr Svinov ze společnosti Alfa-bank.
Pro Coca-Colu je zajímavá především produkce nesycených nápojů, kde ruský trh rostl podle agentury Bloomberg ročně o třicet procent. Tvoří čtyři procenta světového trhu a podle zprávy společnosti UFG je Rusko co do objemu trhu na pátém místě na světě za Spojenými státy, Německem, Čínou a Japonskem. Objem ruského trhu s nealkoholickými nápoji obecně nyní dosahuje dvou miliard dolarů ročně.
Coca-Cola v březnu reorganizovala svůj management a vytvořila speciální skupinu pro rozvíjející se trhy v Číně, Rusku a východní Evropě. Sedmdesát procent tržeb firmy pochází z neamerických zemí.
O společnost Multon, jejíž roční prodeje dosahují 336 miliónů dolarů a podíl na trhu tvoří 25,6 procenta, měla Coca-Cola zájem již před dvěma lety. Jednání však ztroskotala na ceně chystané transakce. Hlavními značkami Multonu na ruském trhu jsou džusy Rich, Nico a Dobryj. Manažeři Multonu doufají v usnadnění přístupu na západní trhy.
Coca-Cola bude mít v Rusku tvrdou konkurenci. Jednička na trhu, koncern Lebeďjanskij, před nedávnem úspěšně prodal v rámci prvotní emise akcií devatenáct procent svých akcií na burze a utržil za ně 151 miliónů dolarů. Analytici tvrdí, že Lebeďjanskij i Multon jsou naprosto srovnatelné společnosti, vedoucí koncern ovládá o necelých pět procent procent trhu více. Trojka v ruském žebříčku, společnost Wimm-Bill-Dann, je na burze již od roku 2002. Prostřednictvím IPO vydělala v New Yorku 210 miliónů dolarů a ovládá asi sedmnáct procent trhu. Odborníci nepředpokládají, že by se Coca-Cole mohlo podařit získat další podíl od velkých producentů, protože jejich pozice je velmi dobrá.
Coca-Cola není v Rusku žádný nováček – vstoupila sem roku 1993 a prostřednictvím Coca-Cola Hellenic Bottling Company zde vlastní jedenáct továren. Právě ve východní Evropě rostou Coca-Cole tržby nejrychleji a sem soustřeďuje i svou akviziční politiku, což dokládá i únorová koupě továrny na výrobu minerálek v Srbsku. „Na rozvíjejících se trzích existují větší příležitosti pro menší akvizice, které mohou doplňovat již existující značky,“ vysvětlil svou strategii Neville Isdell, výkonný šéf Coca-Coly.

Na příležitost čeká PepsiCo
Analytici předpokládají, že dalším potenciálním kupcem nápojových aktiv v Rusku bude největší konkurent Coca-Coly společnost PepsiCo. „Život na ruském trhu s nápoji je stále zajímavější,“ komentoval koupi Multonu Aleksandr Ša3/4něv, viceprezident ruské divize PepsiCo. Možným objektem pro akvizici by měla být skupina Nidan, v jejímž závodě pod Moskvou PepsiCo stáčí nápoje značky Tropicana. Marat Ibragimov, analytik společnosti UralSib, odhaduje cenu Nidanu mezi 350 až 400 milióny dolarů. „Ruský trh s nápoji je pro nás nepochybně velmi zajímavý,“ dodává Ša3/4něv pro list Vedomosti. Konkrétní plány na akvizice však zatím nepotvrdil.


Coca-Cola kupuje ruskou firmu Multon


Hospodářské noviny, 4.4.2005, autor: Ethel Kratochvílová

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.