Americký model soutěže o SuperStar vynáší ročně 900 milionů USD

12. 4. 2005 10:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Zatímco Češi a Slováci hledají SuperStar, Američané vybírají Americký idol. Soutěž vydělala loni na televizní reklamě, hudebních nosičích, prodeji zboží spojeného se soutěží a vstupenkách na koncerty přes 900 milionů dolarů, odhaduje deník USA Today. Vůbec nejsledovanější televizní pořad dnešních dnů, který přivábí každé úterý bezmála 29 milionů diváků, tedy zhruba desetinu veškerého obyvatelstva USA, se vysílá už ve čtvrtém ročníku.
Soutěž přejímaná v 85 státech má své národní obdoby v dalších 33 zemích, včetně Česka a Slovenska.
„Idol je součástí americké kultury podobně jako McDonald’s nebo Starbucks. Pokud bude mít tato značka patřičnou péči, není důvod, proč by nemohla trvat neomezeně dlouho,“ soudí Tom Gutteridge, bývalý šéf společnosti FremantleMedia North America, která se podílí na produkci a je dceřinou firmou německého mediálního konglomerátu Bertelsmann. Druhým producentem soutěže je společnost 19 Entertainment založená duchovním otcem Amerického idolu, britským hudebním manažerem Simonem Fullerem.
Jízlivý porotce soutěže Simon Cowell, který ji pomáhal přivést na svět a získává honoráře z každé nahrávky spojené s idolem, je také optimistický: „Rozhodneme-li se zůstat spolu a zavážeme-li se zachovat soutěž úspěšnou, může běžet dalších deset až 20 let.“ Cowellova tříletá smlouva mu údajně zajišťuje příjem osm milionů dolarů za ročník.
Populární show podle odborníků letos vynese televizní společnosti Fox nejméně 444 milionů dolarů. Celostátní reklamě je věnováno deset minut z každé hodiny; průměrná cena reklamního spotu v délce 30 sekund se vyšplhala na 600.000 dolarů, řekl šéf prodeje televize Fox Jon Nesvig. Cena je o čtvrtinu vyšší než reklama během druhého nejsledovanějšího pořadu amerických televizí, seriálu Pohotovost, uvedl časopis Advertising Age.
Zatímco platby za reklamu zůstávají téměř celé televizi, o výnosy od hlavních sponzorů, společností Coca-Cola, Cingular a Ford Motor, za to, že se jejich výrobky prezentují během vysílání, se v nezveřejněném poměru dělí producenti.
Idol také zvedá sledovanost a tím i ceny reklamy programů, na něž během show vysílá upoutávky. Další peníze plynou z lokální reklamy vysílané tři minuty z každé hodiny regionálními filiálkami televize Fox.
Za vysílání Amerického idolu zaplatí Fox podle obeznámených zdrojů oběma producentům za letošní ročník kolem 40 milionů dolarů, necelou desetinu reklamních výnosů. Původně televize nechtěla ani slyšet o zkrácení letošních show o celkových pět a půl hodiny, nakonec ale souhlasila. Změna, která se projevila ve větší akčnosti pořadů, nakonec přinesla ve srovnání s minulým ročníkem o osm procent diváků více.
Mimo obrazovky soutěž loni vydělala na prodeji nahrávek deseti finalistů 100 milionů dolarů. Nejúspěšnějším zpěvákem se stal mladík s tváří jako z kresleného filmu Clay Aiken, jehož alb se prodalo téměř 1,8 milionu kusů. Dalších 28 milionů dolarů vynesly podle časopisu Billboard koncerty vítězů, a to přesto, že ve srovnání s rokem 2003 přilákaly jen zhruba polovinu diváků.
Okolo 215 milionů dolarů utratili zákazníci za zboží licencované producenty idolu, jako jsou hračky, cukrovinky, hry, časopisy a knihy. O výnosy se dělí pořadatelské společnosti a část připadá i zpěvákům, jejichž podobizny se na zboží objevují.
Úspěch soutěže vede vlastníky licencí k úvahám o dalším využití tohoto formátu. Jde například o divadelní show, možná na stále stejném místě v Las Vegas, kde by mezi sebou soutěžili dobrovolníci z publika.
Uvažuje se i o vysílání na internetu. Podle Fullera je toho k vidění daleko více, než se objeví v televizi – zkoušky, vybírání kostýmů, slzy.
Jeho společnost nenechává nic náhodě. U patentového úřadu si například jako ochranné známky zaregistrovala jména, pod nimiž vystupují vítězové soutěže Ruben Studdard a Fantasia Barrinová.
Fenomén pronikl i do spotřebního průmyslu. Společnost Digital Blue nabízí za 100 dolarů digitální kameru se softwarem, který zákazníkovi umožní editovat video, jakoby se sám zúčastnil Amerického idolu.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.