Z reklamy na léky mají užitek nejen firmy, ale také pacienti

23. 3. 2005 08:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Z reklamy na léky mají užitek nejen farmaceutické firmy, kterým tak rostou zisky, ale také pacienti. Pokud se výrobci řídí při propagaci etickým kodexem, mají nemocní záruku, že jim lékaři předepíšou jen lék pro ně nejvhodnější. Etický kodex zakazuje firmám získávat lékaře pro předepisování svého přípravku. Nesmějí pro ně pořádat výlety do exotických míst pod záminkou, že se dozvědí více o novém léku.
„Kdyby někdo chtěl uspořádat pro lékaře zájezd do Alp, u nás by mu to neprošlo,“ řekl výkonný ředitel Mezinárodní asociace farmaceutických společností (MAFS) Pavol Mazan. Potvrdil to i výkonný ředitel České asociace farmaceutických firem (ČAFF) Lumír Kroček. „Reklama musí být pravdivá, přesná, nezavádějící a nesmí být klamavá,“ řekl.
Zákon o reklamě zakazuje propagaci léků na recept, umožňuje ji jen na volně prodejné léky. O lécích na recept se dozvědí lékaři z odborných lékařských časopisů.
Etický kodex stanoví zásady chování výrobců vůči zdravotnickým profesionálům i nejširší veřejnosti při informování o produktech. MAFS má etický kodex deset let, ČAFF od roku 2001. Oba kodexy byly již několikrát novelizovány, nejnověji kodex MAFS letos v lednu, kodex ČAFF v těchto dnech. Novelizacemi se zpřesňují hranice pro chování firem.
Mazan upřesnil, že dříve kodex uváděl k pořádání kongresů pro lékaře pouze to, že „volnočasové aktivity nemají převažovat nad pracovními“. Nyní jasně stanoví pravidla, která zabrání tomu, aby předepisování léčiv bylo spojeno s nějakými výhodami pro lékaře.
Mazan i Kroček přiznali, že etické komise obou sdružení se již zabývaly případy porušení kodexu, nechtěli však sdělit nic konkrétního. Porušení se podle nich týkalo například organizace školicího programu. Firma dostala doporučení, aby si nezvala za pořadatele propagační agenturu, ale zvolila agenturu profesionální, která se na pořádání konferencí zaměřuje.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.