V jihoafrickém rádiu boduje reality show o nevěře

3. 3. 2005 10:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Na odhalování nevěry mezi partnery prostřednictvím reality show se zaměřila jedna rozhlasová stanice v jihoafrickém Sowetu. Stanice Jozi FM využívá ve stále populárnějším pořadu všech prostředků od veřejného obviňování po vábení a sledování „podezřelých“. Svou činnost přitom jeho provozovatelé zdůvodňují bojem proti AIDS, kterým v zemi trpí 20 procent obyvatel, píše agentura AFP.
Rozhlas zahájil loni v dubnu vysílání pořadu Podvodníci, který kopíruje stejnojmenný pořad na kabelové televizi Reality TV dostupné i v České republice. Od té doby se již postaral o rozvrat v leckteré rodině.
Každý týden se před budovou stanice shromažďuje dav čumilů, který si nechce nechat ujít aktéry vztahových tragédií: podvedené ženy či muže, kteří spáchali „neodpustitelné“, jak do sebe strkají a křičí na sebe. A to pod bedlivým dohledem tří desítek policistů, kteří mají za úkol zabránit větším rvačkám.
Ti, kdo se na dvouhodinovém pořadu vysílaném vždy ve čtvrtek večer podílejí, tvrdí, že má morální dosah. Když prý poukážou na něčí neřest, dostanou dotyčného do hlubokých rozpaků a tím údajně zabrání dalším lidem, aby byli nevěrní. „Jde o svého druhu boj proti AIDS,“ tvrdí mluvčí rádia Refilwe Monageng.
Podle OSN patří Jihoafrická republika k zemím nejvíce postiženým AIDS. Virem HIV je nakažena odhadem pětina obyvatelstva, tedy 5,3 milionu lidí.
Účastníci pořadu se vybírají z osob, které každodenně bombardují redakci svými telefonáty s podezřením na to, že jim je jejich partner nevěrný. Pak začne takřka detektivní práce asi 20 členů a členek štábu.
„Začínáme je špehovat na pracovišti, býváme často nějak převlečení. Pak je sledujeme cestou domů, na místech, kde se scházejí se svými přáteli a milenci,“ uvádí produkční Mncedisi Mekeni. Jakmile je cizoložník přistižen při činu, natočí se to na kameru.
Prince Tshabalala, jeden z hlavních tvůrců pořadu, dokázal nalíčit past na ženatého muže v převlečení za ženu. „Dával jsem neustále pozor na to, aby se mě během jízdy v autě někde nedotkl. A když se mi ho podařilo přilákat až do studia, objevil jsem se před ním opět v mužských šatech. Byl úplně překvapen. Chtěl mě na místě zabít,“ vypráví.
Také se mu stalo, že při načapání manžela s milenkou v rodinném domě, musel bránit zákonnou manželku před zuřivým útokem druhé ženy, která třímala v ruce rozbitou láhev. Odnesl to s několika ošklivě vypadajícími řeznými ranami na rukou.
„Jednou jsem přinutil místního kněžího, aby odhalil svůj tajný poměr se sekretářkou. Musel vystoupit z kněžského stavu a kostel se zavřel,“ připomíná další událost.
Uznává, že urážky a sprosté nadávky létají éterem se železnou pravidelností a že touha po pomstě podněcuje mnoho lidí do rádia zavolat. „Chtějí zranit toho, kdo je přinutil trpět. Co je lepšího než rozhlas, když víme, že všichni poslouchají,“ tvrdí.
Čtyřicetiletá Elizabeth Zwanová podezírá manžela, že jí zahýbá se sousedkou, a čeká na svůj „den slávy“. „Pořád s ní je v restauraci a mě bije. Naše manželství skončilo, ale chci ho ponížit na veřejnosti,“ prohlašuje.
V posledním pořadu vypuklo úplné rodeo. Sešli se v něm třiadvacetiletý homosexuál a jeho partner, který o sobě tvrdil, že je v posteli sexuální bůh a který podezíral milence, že má poměr s televizním hercem. Nevěra se prokázala uprostřed slz a několika facek a také přiznáním dalšího muže, že se vyspal zvlášť s oběma hlavními protagonisty, ale i s hercem.
Ale to ještě nebylo všemu konec. Nejmladší účastník se navíc přiznal, že mu není 23, ale 16 a že homosexuální styky měl kvůli peněžním darům, díky nimž si mohl konečně užívat s děvčaty. To už do pořadu nesmlouvavě zasáhla policie.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.