Spotřeba vína vzrostla

24. 3. 2005 09:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Spotřeba vína v ČR loni vzrostla o osm procent, letos by se měla zvýšit o osm až deset procent. V roce 2003 meziroční nárůst činil 9,7 procenta. Spotřeba se výrazně zvyšuje od roku 1997 v důsledku rostoucího příklonu konzumentů ke zdravému způsobu života. Po konferenci o vývoji trhu vína po vstupu do EU to řekl Josef Vozdecký, ředitel skupiny Bohemia Sekt, největšího výrobce vína v ČR.
Podle něj loni těžili vinaři z poklesu prodeje tvrdého alkoholu, který se propadl až o 20 procent a letos se jeho spotřeba nezvýší. Neroste ani konzumace piva, naopak letos očekávají vinaři její mírný pokles. „Spotřeba vína poroste s rostoucí kulturou národa a se změnou jeho gastronomických zvyklostí,“ uvedl ředitel. Víno bude podle něj stále více nahrazovat destiláty a bude se pít více k jídlu na úkor piva.
Loňská spotřeba vína činila 17 litrů na hlavu za rok, což představuje prodej téměř 175 milionů litrů. Dovoz lahvového a cisternového vína činil 118 milionů litrů. Po květnovém vstupu do EU se výrazně změnila struktura importu. „Zatímco předloni činil podíl cisternových vín dvě třetiny a zbytek lahve, loni to bylo přesně naopak,“ řekl Vozdecký.
Dovoz vzrostl meziročně o 15 procent v objemovém vyjádření a o více než čtvrtinu v korunách. Víno se nejvíce dováželo z Itálie, Francie, Španělska a Rakouska. První tři země navíc zásobovaly ČR nejvíce levnými stolními víny, jejichž výrobě se Bohemia Sekt věnuje stále méně. Tyto produkty, tvořící rozhodující procento dovozů, budou mít stále silný odbyt, český zákazník je citlivý na cenu. „Evropa je plná přebytků stolního vína,“ uvedl Vozdecký.
Letos se podle něj dovoz nezvýší. Lidé si nová vína zkusili a zůstali věrní českým odrůdám. Evropští výrobci i obchodníci s exotickými jihoafrickými, americkými a australskými víny se ale budou snažit proniknout více na náš trh prostřednictvím vyšších investic do marketingu. „Evropský trh se nyní přerozděluje,“ uvedl ředitel.
Sektů se loni dovezlo 1,8 milionu litrů (2,4 milionu lahví), což je meziroční nárůst o 800.000 lahví a o 33 procent v tržbách.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.