Prodeji hudby loni pomohl zájem v USA

23. 3. 2005 08:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG

Celosvětové tržby z prodeje hudebních nahrávek se v loňském roce snížily o 1,3 procenta na 33,6 miliardy dolarů. Zaznamenaly tak nejmírnější pokles za posledních pět let. Oznámila to Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI), podle níž poprvé od roku 1999 stoupla poptávka ve Spojených státech.
Údaje nezahrnují tržby z legálního stahování skladeb z internetu a z prodeje vyzváněcích melodií pro mobilní telefony. Po jejich započtení by podle hudebních společností tržby loni zůstaly na úrovni roku 2003.
Tržby z prodeje kompaktních disků, které patří mezi nejsledovanější údaje o hudebním průmyslu, se snížily pouze o 0,9 procenta po propadu o 9,1 procenta v předchozím roce, píše agentura Reuters.
Prodej hudby je nyní pod tlakem kvůli rostoucímu počtu pirátských kompaktních disků, ilegálnímu stahování skladeb z internetu, slabým hospodářským podmínkám a ostré konkurenci ze strany počítačových her. Hudební firmy však doufají, že poptávka na některých trzích oživí a právní snahy o zastavení krádeží jejich produktů začnou konečně přinášet ovoce.
Prodej hudebních nahrávek v USA, které se na celkových tržbách podílejí zhruba 36 procenty, se loni zvýšil o 2,3 procenta. V Evropě však byla poptávka nadále pod tlakem. V Německu se prodej snížil o 4,2 procenta a ve Francii se propadl dokonce téměř o 15 procent. V Japonsku klesl o 1,8 procenta.
Předseda a generální ředitel IFPI John Kennedy upozornil, že poptávka na některých trzích, jež byly v minulosti zasaženy výrazným poklesem prodeje, by mohla oživit. Dodal, že v letošním roce očekává stagnaci tržeb z prodeje hudby.
Prodej hudebních DVD se v loňském roce zvýšil o 23 procent na 2,6 miliardy dolarů. Podíl DVD na hudebním trhu se tak zdvojnásobil na osm procent ze čtyř procent v roce 2002. K dalšímu růstu podílu by navíc mohly přispět nedávno představené oboustranné disky.
IFPI tento měsíc oznámila, že českým nahrávacím firmám loni navzdory populární soutěži Česko hledá SuperStar klesly tržby meziročně o čtyři procenta na 684,6 milionu korun. Počet prodaných hudebních nosičů se v loňském roce snížil o 9,2 procenta na 3,98 milionu kusů. Prodej hudby se v ČR snižuje od roku 1998 a odborníci ještě loni na podzim předpovídali, že SuperStar dlouhodobý pokles tržeb gramofirem zastaví.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.