Pivovary zvedly vývoz o čtvrtinu

17. 3. 2005 08:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Domácí pivovary v loňském roce vyvezly rekordních 2,64 milionu hektolitrů piva, což je meziroční nárůst téměř o čtvrtinu. Na zahraniční trhy putovalo přes 14 procent domácí produkce zlatavého moku. Tuzemský výstav piva se zvedl o 1,1 procenta na 18,75 milionu hektolitrů. Loňská produkce byla jednou z nejvyšších v posledních letech, vyplývá z údajů Českého svazu pivovarů a sladoven.
„Nalézt nová odbytiště pro české pivo se v loňském roce podařilo malým i velkým pivovarům a výroba i export trvale rostou,“ řekl předseda svazu Jan Veselý. Vývoz byl přitom tahounem růstu výstavu. Výroba pro domácí trh meziročně klesla zhruba o dvě procenta na 16,1 milionu hektolitrů. Na odbytu v tuzemsku se stále větší měrou podílejí turisté, takže spotřeba kolem 160 litrů na hlavu zdaleka nepřipadá jen na Čechy, podotkl Veselý.
Export piva se za posledních pět let zvýšil o dvě třetiny. Tento trend loni podle pivovarníků urychlil vstup do EU, kdy se odbouraly bariéry v nových členských zemích a hlavně se zjednodušila administrativa. Ze 48 domácích pivovarů loni vyváželo 41. Poklesl přitom podíl tří největších vývozců, Plzeňského Prazdroje, Pivovarů Staropramen a Budvaru, což svědčí o rostoucí aktivitě ostatních společností.
Největším odbytištěm je pro české výrobce Německo, kam směřovalo 898 000 hektolitrů piva. Dodávky na Slovensko se zvedly o 36 procent na 464 000 hektolitrů a vývozy do Británie stouply o 42 procent na 305 000 hektolitrů. Zhruba tři čtvrtiny exportu představovaly ležáky, ale stále více do zahraničí míří i výčepní piva. Dominantním obalem jsou se 63 procenty lahve. V sudech se vyváží méně, protože dostat se s točeným pivem do zahraničních hospod je velmi těžké, uvedl Veselý.
Domácí pivovary jsou v rukou 38 společností. Vedle průmyslových závodů je v tuzemsku ještě 30 restauračních minipivovarů, z nichž nejstarší je v Praze U Fleků. Největší produkci loni tradičně vykázal Plzeňský Prazdroj, jehož výstav činil 8,45 milionu hektolitrů piva. Druhé Pivovary Staropramen uvařily 2,95 milionu hektolitrů. Třetí příčku obsadil s 1,1 milionu hl Budějovický Budvar.
V Česku se vaří hlavně výčepní piva a ležáky. Zatím málo významná, ale zato nejrychleji rostoucí, je výroba nealkoholického piva, jehož výstav loni překročil jednoprocentní podíl na celkové produkci. Spotřebitelé si mohou vybrat mezi 362 domácími značkami pěnivého moku, což se ale neustále mění. Mezi obaly je stabilní podíl sudů a lahví, rostoucí oblibě se těší plechovky.
Nárůst výroby loni zaznamenaly i české pivovarské a obchodní sladovny, kterých je v tuzemsku 36. Vyprodukovaly 511 tisíc tun sladu, což bylo o 5,5 procenta více než v rekordním roce 2000. Na zahraniční trhy dodaly sladovny 273,4 tisíce tun své produkce, což byl meziroční nárůst o 28 procent. Největšími odběrateli byly Polsko a Rusko.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení