Pitralon: Voda po holení, která se skoro nezměnila

7. 3. 2005 00:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Pro většinu starších lidí značka Pitralon prakticky splývá se synonymem vody po holení. I po padesáti letech se v marketinkových průzkumech spontánní znalosti značek stále umísťuje ve středu žebříčku.
Pánskou kosmetiku značky Pitralon vyrábí dodnes společnost Setuza v podobě vody po holení a krému na holení.

MEZITITULEK: Tradici založil řezník
Zakladatelem historie současné Setuzy je Georg Schicht. Tento řezník a uzenář získal v roce 1848 živnostenské povolení k výrobě mýdla ve vsi Rynoltice. Jeho synové roku 1882 přesunuli prosperující podnik do Ústí nad Labem, kde byla železnice, splavná řeka, dostatek uhlí a snadno dostupná soda. Závod vedl Schichtův neschopnější syn Johann, ve své době jeden z nejznámějších průmyslníků. Roku 1898 mu byl dokonce za zásluhy o rozvoj průmyslu v Rakousko-Uhersku udělen titul císařský rada.
V roce 1906 se rodinný podnik Georg Schicht změnil na akciovou společnost, známou po celé Evropě. První světová válka však rozvoj úspěšné firmy přerušila a po rozpadu Rakousko-Uherska ztratila společnost téměř 75 procent svých odbytových možností. Bylo nutné budovat nové závody a ty stávající modernizovat. Brzy se závod v Ústí nad Labem stal největší továrnou svého druhu na evropské pevnině. Výrobní program postupně zahrnul i výrobu palmojádrového oleje, kokosového oleje, stearinu a svíček, toaletních mýdel, ale i pracích prostředků, glycerinu, umělých pokrmových tuků, pleťových krémů a voňavek. Počátkem dvacátých let se na trhu poprvé objevila také značka Pitralon.
Po druhé světové válce byl však majetek rodiny Schichtů v Československu zkonfiskován a po znárodnění v roce 1946 vznikl Národní podnik Severočeské tukové závody, až do roku 1990 součást koncernu Tukový průmysl v Praze.

MEZITITULEK: Pitralon jako krmivo
Za své jméno Pitralon vděčí původní značce Pixavon. Ta již od roku 1911 zahrnovala kosmetické výrobky a stala se inspirací pro zavedení Pitralonu. Ochranná známka byla zapsána už v roce 1920. Kromě voňavek, mýdel a pracích prostředků překvapivě zahrnovala také dietetické poživatiny a krmiva.
Jako voda po holení se Pitralon začal vyrábět roku 1951. Tehdejší receptura byla více méně srovnatelná s dnešní – 75 procent lihu, parfém, glyceriny a voda. Dnes je navíc obohacen o vitamín F. Brzy po uvedení na trh se Pitralon stal velkým hitem a spolu se Živými květy patřil k nejznámějším výrobkům sortimentu drogerie.
Zatímco složení výrobku zůstává téměř stejné, balení prošlo radikálními změnami. Koncem sedmdesátých let vévodila obalům černá barva doplněná o růžovo-modré kruhy, později byl Pitralon balen v krabičkách béžové barvy. Dnešní obal, tmavý s grafickým znázorněním blesků, si dokonce spotřebitelé navrhli sami.
Firma Schicht si již od prvopočátku uvědomovala důležitost reklamy. Po založení ústeckého závodu zaměstnala prvního obchodního cestujícího. Byly využívány všechny dostupné formy reklam – inzeráty v tisku, velkoplošné plakáty a plechové cedule dodávané do obchodů. Stálým odběratelům byly pro zákazníky věnovány propagační brožury, jako Schichtův kalendář, Schichtův posel či pohádky pro děti. Vypisovaly se ceny za sbírání obalů od výrobku.

MEZITITULEK: „Pitralon udává tón“
V reklamní strategii úspěšného podnikatele Schichta pokračovaly také Severočeské tukové závody. Reklama měla zařídit popularitu i Pitralonu. Roku 1959 tak Československo zaplavily letáčky typu: „Po ránu dobrou náladu – po holení Pitralon!“, „Na vousy žiletku, na pleť Pitralon“. Počátkem šedesátých let pak už každý věděl, kdo udává tón u mužů, a značka se těšila stále větší a větší oblibě.
Počátkem devadesátých let se společnost Setuza snažila oživit upadající slávu někdejší legendy. Na trh uvedla inovovanou řadu Pitralon Senzitiv. Tento výrobek byl určen pro mladou generaci, kterou však vůbec neoslovil. Pitralon proto i nadále zůstává výrobkem pro věkovou kategorii mužů od šedesáti let výše.

Hospodářské noviny, 7.3.2005, autor: Zuzana Luňáková

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.