Odpověď demagogii

7. 3. 2005 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Článek Demagogie na pochodu Martina Charváta (M&M č. 8) se vskutku přímočaře a bez okolků navezl do neexistujícího problému a dal jasnou odpověď na otázku, kterou nikdo nepoložil.


Těsně před zasedáním poroty pro Louskáček 2004 vydává Martin Charvát jako člen předsednictva Art Director’s Clubu (ADC) jasný signál, co se bude dít. Zhruba před rokem se porota pod vedením Věry Česenkové rozhodla udělit Grand Prix kampani pro ÚAMK od Leo Burnett. (Jestli si zaboha nemůžete vzpomenout, o co jde, nebojte, já vám to připomenu.) Tentýž rok se kampaň Korunní (každý den jiný spot) od agentury Tanagra doškrábala na třetí místo v kategorii TV & Cinema. Jedna kampaň vznikla pro soutěžení v kreativitě. To, že ji nepřijal Besip, nevadí, přemluvíme ÚAMK. Kdyby to nevzal ÚAMK, možná by se zadavatelem stal Karlův most. Druhá kampaň byla reálná a stala se bezesporu reklamní událostí roku. Dobrá, to se může stát. Po povodních vzniká reklama „Zvířata jsou zpátky ve městě“ od Leo Burnett. Vyhrává ceny a my se dovídáme, že této reklamě chybí jedna jediná maličkost – zadavatel. Takových příkladů je mnoho, možná jen nejsou tak nevkusně bizardní. Proti těmto praktikám jsem se rozhodl vystoupit a, ještě jako předseda ADC, napravit obraz Louskáčku k lepšímu.

Tohle je opravdu normální
Martin Charvát se zřejmě domnívá, že toto není zajímavé téma. Aby také ano, je totiž spoluautorem kampaně pro ÚAMK a na podobných praktikách neshledává nic závadného. Místo toho se ve svém článku „Demagogie na pochodu“ zaobírá vhodností či nevhodností používání slova „umění“ v článcích o reklamě. Tak to je bomba! Tomu říkám definovat problém a pak ho vyřešit. Dozvěděli jsme se, že ani Věra Česenková, ani Basil Mina, dokonce ani Eda Kauba slovo umění nepoužívají. Nepoužívají jej ani chlapíci, kteří jezdí do porot v Portoroži. Místo toho se prý snaží tito lidé dělat reklamu, aby prodávala, a budovat značku. Jestli to tak je, tak proč se za to stydí a dávají ceny vylhaným tématům? A která značka konkrétně vám, pane Charváte, leží na srdci? Besip, nebo ÚAMK?

Na pochodu kam?
Na konci svého článku Martin Charvát vyzývá k diskusi s „někým s legitimním názorem“. Tak to jsem pro všemi deseti. Pojďme se zeptat těch, kteří nám zadávají reklamu, co si o tom myslí. Kdyby se ukázalo, že nemají legitimní názor, tak se na ně rozzlobíme a přestaneme pro ně pracovat. Basil Mina říká, že agenturu, která nevyhrává kreativní soutěže, mají opouštět klienti. Jen neříká, kteří klienti. Má na mysli ty klienty vymyšlené pro soutěže, nebo ty nevymyšlené, co žádné soutěže nevyhrávají? A co takhle naopak. Navrhuji Basilu Minovi prosadit návrh na opuštění každého klienta, se kterým poslední dva roky nic nevyhrál. Možná jdu s křížkem po funuse, možná už to Basil Mina prosadil. Rozhodně by mě to nepřekvapilo.

kreativní ředitel Ogilvy Group, bývalý předseda ADC

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.