Obrovské zisky pro televize zajišťující přímý přenos, reklama pro výrobce limuzín a především neocenitelná show pro módní návrháře. Ceny Akademie jsou tradičně skvělou příležitostí k propagaci pro celou řadu firem. A to i těch, které s filmem nemají společného vůbec nic.
Oscarový ceremoniál má totiž široký dopad na spotřebitele – a to je pro inzerenty hodnota, kterou nemohou jen tak pominout. Spojení s Oscarem se jim téměř zaručeně vyplatí: příkladem je televizní stanice ABC, patřící koncernu Disney.
Na licenci na přenášení oscarového ceremoniálu vydá každoročně přes dvacet miliónů dolarů. Vydělá však mnohonásobně víc: sledovanost jen v USA pravidelně přesáhne 80 miliónů lidí, další peníze společnosti přitečou za prodaná vysílací práva pro zámoří. V loňském roce se díky vysoké sledovanosti Oscarů společnosti Disney dokonce přechodně zvedla hodnota akcií na 27 dolarů za kus (obvyklá hodnota je asi o dva dolary nižší).
Zvláštní kapitolu tvoří módní branže. „Je téměř jisté, že hned v následujícím týdnu zachytí rostoucí poptávku módní dům Valentino a především značka Guy Laroche,“ tvrdí módní expert Tom Julian. Žlutou toaletou od Valentina oslnila vítězná Cate Blanchettová, tmavou róbu Laroche zase oblékla Hilary Swanková. „Není lepší reklama než obléknout oscarové vítězky,“ uvedl Julian na stránce oscar.com.
Podobně výnosná je spolupráce s hvězdami i pro značku Cadillac, jejíž limuzíny celebrity tradičně přivážejí před Kodak Theatre a jejichž reklama se dlouho dopředu objevuje i na oficiálních webových stránkách Akademie.
HN, čtk, 1. 3. 2005