Na biopotraviny v Belgii dohlíží soukromá „biopolicie“

2. 3. 2005 10:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

S úspěchem biopotravin, které jsou oproti „obyčejným“ výrobkům většinou citelně dražší, se u některých vychytralců objevují tendence, zda by nešlo prodávat i běžné produkty s nálepkou bio. Kdo tedy vlastně chrání spotřebitele před takovýmito úskoky? ptá se belgický list La Derniere Heure. Na kontrolu označování i výroby v Belgii dohlížejí dvě soukromé firmy – jakási místní „biopolicie“, dodává list.
Pěstitelé či zpracovatelé nemohou své výrobky označovat jako bio, pokud od jedné z těchto dvou firem nezískají patřičný certifikát. Společnosti – Ecocert a Blik (Integra) – pak musí pravidelně (ohlášeně i neohlášeně) kontrolovat, zda jsou bio procedury při výrobě potravin opravdu dodržovány. Na zhruba 1500 biovýrobců připadá více než dvě desítky inspektorů.
Ředitel belgického Ecocertu v deníku uvedl, že kontroly se konají asi třikrát do roka a jejich počet v poslední době narůstá. V případě, že inspektoři zjistí problém, vyřadí produkt z „biolistu“; a v případě, že by jej výrobce i nadále označoval nálepkou bio, přijde o licenci.
V roce 2003 byl ze 736 klientů firmy z biolistu vyřazen jen jeden podnikatel a podobně tomu bylo u Integry, kde vůbec neprošly dvě společnosti. „Konečné sankci“ nicméně předchází série varování. Integra například uvádí, že loni vydala 117 připomínek, 126 požadavků na zlepšení a 31 výstrah. Odmítla také vydat asi desítku certifikátů či vyřadila z „biolistu“ některá pole, protože neprošla testy půdy.
V Belgie trh s biopotravinami ročně představuje asi 240 až 260 milionů eur. Kromě malých specializovaných obchůdků se na jejich prodej zaměřují stále více i velké obchodní řetězce. Například skupina Delhaize má oddělení bio již od roku 1985 a její obrat s tímto artiklem nyní dosahuje 80 milionů eur. „Máme smlouvy se společnosti Ecocert a Blik (Integra). Pro každý prodávaný výrobek tak máme garanční biocertifikáty,“ uvedl Xavier Ury z Delhaize.
Trh s biopotravinami roste také v Česku. Loni jeho obrat podle odhadů agentury Green marketing stoupl o 16 procent na 214 milionů korun. Růst byl loni tažen hlavně zbožím z dovozu. Bioprodukty ale stále tvoří méně než 0,1 procenta spotřeby potravin. Průměr EU je dvě až tři procenta. Ekologických farem bylo v ČR loni 836, což byl meziroční nárůst o 3,3 procenta.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.