Úkolem pro reklamu bude v nadcházejících letech až desetiletích probouzet snahu o přiměřenou spotřebu a nepodporovat v lidech tendence kupovat více, než spotřebují. „Pokud se nám to nepodaří, bude Země nenávratně vydrancována,“ řekl předseda Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš na diskusi o společnosti, etice a právu v reklamě. Debata byla součástí programu úvodního dne veletrhu Reklama, Polygraf na pražském Výstavišti.
Podle předpovědí některých amerických studií budou při současném tempu spotřeby lidé potřebovat novou zeměkouli za 70 a možná již za 50 let. Lidem a průmyslu tak zřejmě nezbude, než se začít orientovat na výrobky, které mnohem déle vydrží, nebo budou pro svou výrobu potřebovat méně a méně materiálu. Některé západoevropské a americké firmy proto začínají budovat pověst na základě šetrného přístupu k životnímu prostředí.
Mikeš, který byl sedm let členem řídící komise Evropské asociace komunikačních agentur, poukázal na jeden z výzkumů v zemích původní patnáctky Evropské unie. Průzkum říká, že více než 70 procent obyvatel dává přednost nákupu výrobků právě od společensky odpovědných firem; navíc jsou ochotni za ekologické výrobky i více zaplatit. Zároveň však podle průzkumu mají lidé pocit, že počet takovýchto firem je stále nízký.
Do budoucna se reklamní průmysl nevyhne další řadě omezení. Změnami zřejmě projdou reklamy zaměřené na děti či propagace potravin vedoucí k nezdravému způsobu života. Podle Mikeše se v Bruselu chystá i regulace alkoholové reklamy. Je proto možné, že se na alkoholu objeví podobné upozornění, jako například u tabáku, tedy na způsob „nadměrná konzumace alkoholu vám zničí játra“ a podobně. „A už začínají v Bruselu říkat: A co uděláme s automobily, vždyť to jsou také zabijáci,“ uvedl Mikeš.
Agentura roku se blíží do finále, hlavní shortlisty jsou zveřejněny
Boomerang Communication, McCann Prague, nebo VCCP? Kdo se letos stane vítězem hlavní kategorie Agentury roku?